Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Diktaturbilen Volvo ett militärt redskap för Kina

Volvo och Ubers samarbetsprojekt med en självkörande bil gynnar Kinas strategi att näringsliv, politik och militär inte ska vara åtskilda.Foto: VOLVO CARS
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Volvo Cars kan numera inte åtskiljas från den kinesiska statens globala och militära ambitioner.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Volvo Cars är redan helkinesiskt, men blir nu betydligt mindre svenskt. Fram till nu har Volvo och Geely varit två relativt åtskilda bolag. Huvudägaren Geely Holding och ägaren Li Shufu har visat respekt gentemot Volvos varumärke och inte agerat för att på något sätt skada den så kallade svenska biltillverkaren genom att kladda ner det med allt för nära band till den kinesiska biltillverkaren.

 

Under måndagen slogs den sista kvarvarande, desperata illusionen om Volvo Cars som relativt fristående från den kinesiska statsapparaten i spillror. Ett helt nytt bolag med gemensam organisation ska under nästa år bildas av Volvo Cars och Geely. Syftet är att stärka utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer samt hybriddrivlinor.  

 

Volvos presstalesperson Stefan Elfström försökte tappert sälja in det nya bolaget, som ska omfatta 3 000 svenska Volvo-anställda och 5 000 Geelyanställda, som positivt både för Göteborg och för Skövde.

 

På kort och medellång sikt är inte gårdagens besked ett hot mot Västsverige. Geely satsar stort på en helt ny utvecklingsanläggning på Lindholmen, som dessutom inkluderar ett nytt hotell för tillresta medarbetare och konsulter.

 

Men i praktiken innebär det att den kinesiska kommunistapparaten stärker sitt grepp om vad som fortfarande ses som en svensk nationalklenod.

 

I förra veckan offentliggjordes regeringens nya Kinastrategi, det torftigt namngivna ”Arbetet i frågor som rör Kina”. Dokumentet är en nykter syn på Kinas ambition att bli inte bara en ekonomisk utan framför allt ideologisk global superstat. Strategin slår också fast att det i praktiken inte finns en skillnad på vare sig den kinesiska staten eller det kinesiska näringslivet, eller privata företag och den kinesiska militära verksamheten.

 

Allt är en del av samma röda soppa.

 

Bland annat konstaterar regeringen att: ”Den kinesiska staten vill skapa en sammanhållen struktur med forskning, myndigheter och näringsliv nära knuten till försvarsmakten så att civila resurser kan användas i militärt syfte. En tydlig gränsdragning mellan militärt och civilt går inte att göra.” Ett centralt verktyg är den kinesiska underrättelselagen, som enligt regeringens Kinastrateginslår fast att enskilda kinesiska medborgare är tvungna att bistå i underrättelseverksamhet. Regeringen slår även fast: ”Med hjälp av lagen kan Kina få enskilda företag och individer att agera samordnat i syfte att stärka den militära förmågan och främja landets politiska och ekonomiska ambitioner.

 

För närvarande pågår ett utredningsarbete vars syfte är att ge regeringen lagliga muskler att använda säkerhetspolitiska avvägningar som bromsklossar för utländska investeringar som bedöms vara till nackdel för rikets säkerhet. Hade en sådan lagstiftning redan varit på plats, och Geely hade velat köpa Volvo Cars i dag, hade förvärvet med största sannolikhet varit en mycket het potatis.

 

Inte minst på grund av att Säkerhetspolisen konstaterat att Kina är ett av de mest aktiva länderna som bedriver spionage och sabotage gentemot Sverige. Detta genom strategiska investeringar och uppköp av svenska bolag – som enligt lag och doktrin i Kina ska användas för att stärka den kinesiska militära förmågan och kommunistpartiets globala ambitioner.

 

Diktaturbilen Volvo är i dag inget annat än en trojansk häst.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.