Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Demokraternas nudelpolitik avslöjar parti på tomgång

Göteborgs Stadshus. Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Henrik Munck (D), oppositionsråd i Göteborg. Foto: PRIVAT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

I brist på profilfrågor vänder sig nu Demokraterna mot politikens snabbnudlar: Invandringsfrågan.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Demokraterna har, sin valframgång i Göteborgs kommunval hösten 2018 till trots, inte haft det särskilt lätt.

 

Trots vanföreställningar om att partiet skulle kunna stoppa Västlänken och genomdriva grundläggande förändringar i hur Göteborg styrs är partiet i dag helt isolerat. Ute i nämnderna agerar partiet som oberäknelig vågmästare. Ibland stöttar partiet alliansen, ibland Socialdemokraterna, ibland de rödgröna. Ibland väljer de att inte välja något alls genom att helt enkelt lägga ner sina röster och avstå från att ta ställning och ha inflytande.

 

Politiskt sett har partiet nått ett smärtsamt antiklimax. Västlänksfrågan, partiets själva existensberättigande, är stendöd. Bygget fortgår och kommer att bli av. Trots en glidande position där partiet försökt att se till att Hagastationen helt tas bort – blir det i praktiken dubbelt så mycket Hagastation än vad som först var planerat. I stället för två spår blir det fyra spår. 

 

Ett fyrfaldigt fiasko för Demokraterna som utlovade väljarna att de minsann skulle sätta stopp för ett projekt som i stort sett seglat igenom alla rättsinstanser.

 

När Demokraterna insåg att Västlänksfrågan var förlorad sökte de sig till linbanan. I den frågan såg partiet chans till ett nytt korståg mot en infrastruktursatsning som skulle kunna ge partiet fortsatt luft under vingarna. I en debattartikel i GP i mars rasade oppositionsrådet Henrik Munck (D) mot att linbanan skulle fortsätta utredas efter att prislappen hamnat på 4 miljarder.

 

Nu håller även linbanan på att glida Demokraterna ur händerna. Infrastrukturprojektet kan mycket väl bli av, rapporterade GP i början av veckan. Detta efter att samma utredning som Demokraterna protesterat mot är på väg att presentera tre olika alternativ utifrån det kostnadstak på 2 miljarder kronor som satts för projektets genomförande. 

 

Vad skall då ett vilset och isolerat lokalt missnöjesparti ägna sig åt när verkligheten visar sig vara en annan än den som Demokraterna kämpat för i hela två högprofilfrågor?

 

Vilken annan konfliktfråga kan det finnas för ett parti som söker finna en ny uppgift och som skapar engagemang, helst polariserad sådan, i väljarkåren?

 

Invandringsfrågan, givetvis.

 

På Göteborgs-Postens debattsida har Demokraternas Henrik Munck engagerat sig i frågan om invandrarfamiljer ska få behålla sina lägenheter eller inte efter att deras tidsbegränsade kontrakt går ut. I en debattartikel menar Henrik Munck och Demokraterna att Sveriges ”stora samhällsproblem” delvis beror på ”flyktinglobbyisternas påverkan”. Munck menar även att den svenska demokratin hotats av en ”tysthetskultur”. 

 

Munck återupprepar samma tröttsamma rappakalja som varje invandringskritisk röst har upprepat sedan flyktingvågen: Att det kring åren 2015 och 2016 var jobbigt eller omöjligt att ifrågasätta den rådande migrationspolitiken. Detta på grund av rädsla för, ja, vad då? 

 

Debatt? Diskussion? Motargument? 

 

Vanföreställningen att migrationspolitik varit omöjligt att diskutera har i själva verket avslöjat flyktingkritiker som inte vågat stå för sina åsikter i rädsla för att bli ifrågasatta.

 

Att raljera om tystnadskultur och flyktinglobbyister är politikens snabbnudlar: Det går snabbt att värma, men smakar inte särskilt bra och har absolut noll näringsvärde.

 

Demokraternas senkomna engagemang för den invandringskritiska linjen avslöjar ett parti på tomgång. Men invandrare, de kan man alltid vara tuffa mot vid behov. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.