Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Dags att boka biljett till Oslo

Engagemanget stort bland västsvenska riksdagsmöter för bättre tågförbindelser med Oslo. Foto: SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

Norgefrågan lever! Västsvenska riksdagsledamöter visar engagemang för bättre tågförbindelser med vårt norska grannland. 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

I lördags skrev undertecknad om vikten av politiska initiativ för bättre tågförbindelser Göteborg-Oslo. Därför är det hoppingivande att frågan engagerar flera av de västsvenska riksdagsledamöterna. När den allmänna motionsperioden avslutades i slutet på förra veckan hade flera fristående motioner lämnats in till förmån för avgång mot Oslo.

 

 

Bland motionärerna återfinns liberalerna Robert Hannah och Maria Nilsson (båda från Göteborgs valkrets) som vill se höghastighetsbana mellan Köpenhamn till Göteborg och vidare till Oslo. Hävstången är klok: "Både Storstockholms och västra Skånes arbetsmarknadsregioner har kunnat expandera kraftigt under senare år tack vare investeringar i infrastruktur. Detta har varit bra för hela landets utveckling. Den västsvenska arbetsmarknadsregionen och den västsvenska infrastrukturen har däremot inte utvecklats lika starkt, och detta är på samma sätt ett problem för hela landet." Enligt Hannah och Nilsson skulle det ta 90 minuter mellan Göteborg och Oslo med höghastighetståg. 

 

 

Centerpartisterna Annika Qarlsson (Västra Götalands läns västra) och Fredrik Christensson (Västra Götalands läns norra) motionerar om dubbelspår hela vägen mellan Oslo-Köpenhamn via Göteborg. Att 28 000 svenskar arbetspendlar till Norge för sin huvudsakliga inkomst och att lika många gör det för sin deltidssysselsättning är graverande för den inaktivitet som hittills skett i frågan. Även centerpartisterna förstår att det inte gynnar frågan att se på det som endast en norsk-svensk affär: "Ett litet men ändå viktigt steg vore att i olika offentliga sammanhang börja behandla väg- och järnvägskorridoren mellan Oslo, Göteborg och Köpenhamn som ett enda sammanhängande, skandinaviskt stråk."

 

 

Även moderaten Johan Hultberg (Västra Götalands läns norra) vill se dubbelspår Göteborg-Oslo för både person- och godstågstrafik. Hultbergs konstaterande att "I dag är transporttiden med godståg på sträckan ungefär dubbelt så lång som med lastbil" är ett lika pinsamt som sorgligt faktum. Hultberg föreslår en skyndsam förstudie och vill att utredningsarbetet även ska bejaka möjligheterna till såväl privat som offentlig finansiering. Bra, där.

 

 

Hultbergs partikamrat Ann-Sofie Alm (M) vill också kunna åka snabbare tåg till vårt nordiska grannlands huvudstad och motionerar om en utredning av en "snabb, smidig och seriös järnvägslänk mellan Oslo, Fyrstadsregionen, Göteborg och Köpenhamn".  Alms beskrivning av de vinster som finns att hämta i projektet torde räcka som argument: "Det finns en tillväxt i Osloregionen som är en av världens högsta och som förutspås fortsatt vara det. Norge är icke att förglömma ett av världens absolut rikaste länder. Att tillföra möjligheten att bygga samman denna tillväxtregion med Fyrstadsområdet, Göteborg och Köpenhamn ger företagarna en större rekryteringsmöjlighet, en förbättrad och mer attraktiv utbildningsregion, skattebasen skulle växa i området och Sveriges BNP skulle påverkas i stark positiv riktning."

 

 

Det är dock inte endast förbindelserna mellan Sverige och Norge som måste förbättras - detsamma gäller även gränshindrena mellan länderna. Därför är det ypperligt att Daniel Bäckström (C, Värmlands län) och Fredrik Christensson (C) motionerar om att riva de hinder som föreligger inte minst för små och medelstora företag gällande tull och moms, olikheter i regelverk och standarder samt brist på information.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!