Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

”Beredd att lyssna på alla för finansieringslösning”

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har uppskattats under Almedalsveckan i Visby. Foto: CSABA BENE PERLENBERG/GT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: GT

VISBY. Den gröna omställningen är både nödvändig och en möjlighet för Sverige. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ser ett ökat engagemang för infrastrukturfrågorna i Almedalen. 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINIONSINTERVJU. Almedalsveckan må i år ha varit en rätt avslagen historia med 750 färre programpunkter och ett klart minskat besöksantal i jämförelse med förra året – men det positiva engagemanget för infrastruktursfrågorna har knappast påverkats av Almedalströttheten.

 

Tvärtom har många Almedalsbesökare vittnat om den smittande energi som infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) uppvisat på seminarium efter seminarium, inte bara i flygfrågor men framför allt utifrån omställningsperspektivet. Medan transportsektorn och flygindustrin tillbringat veckan med att tävla om att vara mest fokuserad på grön omställning och hållbarhet, har Eneroth var tydlig: Omställningen är inte bara en nödvändighet utan även en möjlighet.

 

- Vi måste göra en omställning på transportsektorn. Industriellt kan det vara en fördel för Sverige och kan ge nya exportmöjligheter. Samtidigt är det helt nödvändigt att vi gör det. 

 

Tomas Eneroth menar också att infrastrukturfrågorna nu är en självklar del av ett bredare samhällsbygge. Industripolitik, forskning och utveckling och bostadspolitik – allt hänger ihop.

 

Och, mycket riktigt: Infrastrukturfrågorna skär rakt igenom människors vardag. Mobiliteten engagerar, drivmedelsfrågorna och dess kostnader likaså. Under det senaste året har få transportdebatter varit lika infekterade som flyget och dess framtid. Flygskam har blivit ett välanvänt signalord och begrepp. Eneroth använder dock inte själv det.

- Jag använder inte begreppet. Någon föreslog att man skulle använda fossilskam i stället. Det viktigaste är att tala om att vi måste minska våra klimatavtryck. Flyget och alla transportsätt måste ställa om.

Regeringens flygskatt är, på grund av stort svenskt resande från danska flygplatsen Kastrup, inte heltäckande. 

– Så är det med flera skatter. Det finns mycket gränshandel som görs av skatteskäl. Mellan Sverige-Norge, Sverige-Finland och även men Danmark och Sverige. Vi har inte kommit dithän, och vill inte komma dit, att vi harmoniserat alla skatter. Jag tror inte på en europeisk, harmoniserad flygskatt. Däremot noterar jag att fler och fler länder vill införa flygskatt, eftersom flyget är det transportsätt som inte har haft den typen av beskattning.

 

Tomas Eneroth pekar dock på att han är öppen för att utveckla flygskatten så att den blir mer miljöstyrande men även att fokus är på att påverka det internationella regelverket. Att de svenska resenärerna från Kastrup skulle kunna omfattas av svensk flygskatt är dock inte möjligt.

– Jag tror att det blir svårt. Skatten tas ju där flygtransporterna är, så det är svårt att ändra. Jag flyger själv en hel del från Kastrup som boende i Småland. Däremot så tror jag att, precis som man i Danmark har haft en debatt, så kommer man i flera andra europeiska länder också ha en debatt om beskattningar precis som på fordonssidan.

 

Det irriterar inte dig att det finns massa svenskar, smålänningar som du själv, som åker från Kastrup men inte betalar flygskatt?

- Skälet till att många åker från Kastrup är för att det är en bättre flygplats än Arlanda. Man har systematiskt arbetat på dansk sida att utveckla en bra flygplats. I Sverige har vi haft svårigheter att fokusera på flygplatsutvecklingar. 

 

Inte minst i Västsverige engagerar infrastrukturfrågorna. Västlänken-exemplet är välkänt. Samtidigt finns det tydliga tecken på att Västsverige på allvar börjar formera sig för att ta sig an frågan om bättre förbindelser till Norge och Oslo. 

Det har tagit väldigt lång tid att aktualisera frågan. Varför det?

 - Dels har det handlat om olika regionala prioriteringar. När vi arbetade med nationell plan var ju viktiga prioriteringar Göteborgs Hamn, Göteborg-Borås och Västra stambanan. För mig var det viktigt att lyssna på de regionala prioriteringarna.

Tomas Eneroth stänger inte dörren för alternativ finansiering för en ny eller förbättrad tågförbindelse till Oslo från Göteborg, men menar att Öresundsbro-modellen var enklare att få till stånd innan det svenska EU-medlemskapet.

 - Jag är beredd att lyssna på alla som presenterar olika former av finansieringsförslag. Jag är pragmatisk, jag vill att vi bygger mer infrastruktur. Men jag är också luttrad av erfarenheten av Karolinska och Arlandabanan, men kan vi med det regelverk som vi har, så visst.

 

Svinesundsbron håller på att betalas av snabbare än planerat. Fönstret håller på att stängas för att använda bropengen för finansiering av ny tågförbindelse till Norge. 

 - Det är en dialog vi för med den norska regeringen. Det är viktigt att vi har en gemensam syn med dem och därför för vi diskussionen, givetvis.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.