Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Även framtiden är bilburen

Tuta och kör.Foto: SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Utan fordonsindustrin, ingen svensk välfärd. Därför är en satsning på kompetensutveckling på Västkusten helt rätt.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Fordonsindustrins betydelse både för Västsverige och riket i sin helhet kan inte överskattas. 11 procent av Västra Götalands BNP utgjordes 2018 av fordonsindustrins frukter. Med cirka 140 000 sysselsatta personer är det tydligt att Sverige inte klarar sig utan en vital och hållbar fordonsindustri. Men siffrorna är i själva verket missvisande: Varje arbete inom branschen beräknas skapa ytterligare två arbetstillfällen. Utan fordonsindustrin finns det alltså ingen svensk välfärd. Genom att bidra till mobiliteten för människor i hela världen har grunden lagts för en industri- och teknikutvecklingsnation av rang.

 

Men säg den storhetstid som är garanterad att rulla på som vanligt för evigt. Inte minst i Västsverige finns det tack vare varvskrisen för tre årtionden sedan smärtsam kunskap om hur sårbart det är att förlita sig på en stor bransch. Förvisso kan de västsvenska aktörerna på kommunal- och regionnivå inte kontrollera världsutvecklingen av bilens betydelse för enskilda människor. Däremot går det att ta ansvar för att se till att branschen ständigt utvecklas och har rätt verktyg och information för att möta framtiden an.

 

Därför är det lika självklart som ypperligt att det är just fordonsindustrin som är i center för den satsning på kompetensomställning för svenskt näringsliv som nu tilldelats 54 miljoner kronor. Bland annat ska 2 000 medarbetare kompetensutvecklas. Satsningen sker i ett samarbete mellan Göteborgsregionen, Business Region Göteborg, Arbetsmarknad och Vuxenutbildning Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen. Satsningarna finansieras av VGR, Europeiska Socialfonden och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden samt ett par branschaktiva aktörer.

 

I ett pressmeddelande under den gångna veckan uttalade sig flera ledande västsvenska politiker om satsningen, däribland moderaten Anders Sundberg som är ordförande i Business Region Göteborg:

 – Vi måste så fort som möjligt ha något konkret att erbjuda företagen. Vi är redan i gång och rekryterar företag till det coachningsprogram som tagits fram för underleverantörer till fordonsindustrin och som kommer drivas i hela Västra Götaland. Företagen ska få rätt förutsättningar för att möta den pågående och framtida teknikomställning men också andra samhällsutmaningar. Programmet kommer att ge ny kunskap inom de teknikområden som driver omställningen, nya affärsmodeller och nya arbetssätt, sade han.

 

Fordonsindustrin är ställd inför enorma utmaningar och krav. Att misslyckas är inte att alternativ. Förutom hållbarhetsfrågan med en nödvändig elektrifiering handlar det om ökad digitalisering och automatisering samt en eventuell ekonomisk beteendeförändring hos användarbasen med delningsekonomin som grund. Hur det nu än blir kring de framtidsprofetior som gör gällande att det i en inte alltför avlägsen framtid kanske inte ens finns några bilförare, än mindre bilägare, går det inte att förneka att bilen även i framtiden kommer att vara essentiell för människor att få ihop vardagspusslet.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.