Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Äntligen tar alliansen itu med Älvstaden

Skeppsbron i Göteborg fortsätter vara en vindpinad skräphög, alltmedan stadsutvecklingen genom Älvstaden havererat.Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Alliansen tar äntligen itu med Älvstadens haveri. Men om det innebär att stadsutvecklingen tar fart återstår att se.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Biskopsgården ska genomgå en liknande gentrifiering som Rosengård i Malmö. Den mycket omskrivna stadsdelen på Hisingen ska bli en slags trädgårdsstad i stil med Kungsladugård, Landala eller, som den lokala centerledaren Emmely Bönförs presenterade under alliansens budgetpresentation på fredagen, Paris. Målet är 7-8 000 nya hem ”under ett par decennier”.

Alliansens ambitionsnivå är hög. Den politiska handlingskraften är stor. Så pass stor att alliansen helt vill skrota stadsbyggnadsförvaltningens och byggnadsnämndens purfärska nya program för Biskopsgården, som byggdes mellan 1950 och 70-talen. I stället ska den så kallade alternativa stadsplanen Göteborgs Utvidgade Innerstad tillämpas där Biskopsgårdens stadsutveckling blir ett pilotprojekt. Fokus sätts på flerbostadshus, stadsradhus i befintlig stadsdel, en förtätning som ska motverka nya villamattor. 

I sak handlar det om Operation: Rädda Barnfamiljerna. Flykten från Göteborgs stad till kranskommunerna till följd av bristen på radhus och villor har under årtionden gjort att kommunens skatteunderlag urholkats. Superbra för Kungsbacka, mindre bra för Göteborgs ekonomiska och sociala stabilitet. 

Kursomläggningen av alliansen är välkommen – om den blir av. Stadsutvecklingen i Göteborg är ett välbekant träsk av drömmar, motstridande viljor och ordentliga magplask. Under torsdagen bordlades exempelvis frågan om Skeppsbron än en gång av kommunfullmäktige. Detta efter att en ny rapport från fastighetskontoret visade att Älvstaden-projektet blivit ett moras av förluster, misslyckanden och värefull tid som förspillts och runnit ner i älven i stället för att användas till praktisk stadsbyggnad. 

Genomlysningen av Älvstaden visar ett underskott om hela 2,2 miljarder kronor  för de delar som befinner sig i detaljplane/-programskede och genomförandeskedet; detta i ett stadsutvecklingsbolag som levt i en parallell existens vid sidan av byggnadsnämnden och fastighetsnämnden. Samtidigt betonas det i underlaget att rapporten genomförts under en ”begränsad utredningstid” om två månader. Det vill säga: Underskotten skulle kunna vara ännu större.

Skeppsbron i Göteborg fortsätter vara en vindpinad parkeringsplats.Foto: CSABA BENE PERLENBERG

Framför allt handlar det om Skeppsbron, Frihamnen och Backaplan som tynger ner Älvstadens exploateringsekonomi. 

Rapporten är delvis en bitsk kritik mot det politiska hantverk som präglat Älvstaden, i huvudsak präglat av det förra rödgröna styrets hipp-som-happ-metodik. Fastighetskontoret slår fast att projektet styrts enligt finansiella principer som ”har varit svårtolkade i relation till det aktuella uppdraget” och fortsätter syrligt: 

Enligt den finansiella inriktningen ska staden, å ena sidan, balansera kassaflödet för att undvika att staden bär stora risker eller underskott in i framtida etapper. Å andra sidan ska staden använda sin finansiella styrka för att successivt bygga markvärden. Fastighetskontoret bedömer att det finns en motsägelsefull innebörd i denna finansiella inriktning.” 

Lägg till det att kostnaderna för älvkantsskydden inte är medräknade då de fortfarande är under utredning.

Det forna rödgröna styret i Göteborg har gjort Älvstaden till ett luftslott utan fallskärm. Nu måste det fria fallet mot älvbotten hindras.

Skeppsbron hade behövt lite kärlek.Foto: CSABA BENE PERLENBERG

En del av åtgärderna för att få Älvstaden i ekonomisk balans är att helt enkelt skjuta fram utvecklingen av Gullbergsvass, den andra etappen av Masthuggskajen, Frihamnens yttre delar och Ringön. Det skulle onekligen påverka byggandet av det kontroversiella Centralbadet. Den stora stadsutvecklingstakten i Göteborg har blivit till sin egen värsta fiende: För att förhindra att ett stort utbud av kommunal mark under samma tid sänker prisutvecklingen och byggrättsvärdena, måste alltså utvecklingen saktas ner. Som fastighetskontoret konkluderar: ”Det är angeläget att inte bidra till fallande priser på kommunal mark till följd av ett för stort utbud i de mest centrala och attraktiva delarna av staden [...]”.

Älvstadens ineffektivitet har fått alliansen att tröttna. Bolaget är i praktiken på väg att avvecklas när flera av ansvarsområdena ska ges tillbaka till andra nämnder. Det framtida uppdraget ”renodlas” till att endast inbegripa förvaltning och ägande av mark och fastigheter. Det vill säga: Stadsutvecklingsbolaget som knappt lyckats utveckla något ska inte få fortsätta att utveckla. Göteborgarna drar därmed en lättnadens suck. Sakta men säkert minskas bolagiseringens dimma längs med älvkanterna.

Samtidigt fortsätter Skeppsbron vara en vindpinad parkeringsplats med fallna trafikskyltar, upp-och-ned-vända sopstationer, gudsförgätna plankor och bortglömda hänglås utan nycklar. 

På Skeppsbron står tiden still.Foto: CSABA BENE PERLENBERG

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida