Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lars, 57, fick betala 1 400 procent för mycket i p-avgift

Lars Fält, 57, fick betala långt mer än han skulle för att parkera sin bil.Foto: Privat
Det som borde ha kostat Lars Fält tre kronor, gick i stället loss på 44 kronor – 1 400 procent mer.Foto: Privat

Lars Fält, 57, blev mäkta irriterad när han på Alla helgons dag upptäckte att Göteborgs stad hade debiterat honom 1 400 procent mer för hans parkering än de enligt sina egna taxor borde ha gjort.

– I dag är det söndag, men de har tagit betalt enligt taxan för en lördag. P-bolaget skinnar ju oss bilister, säger Lars. 

På Alla helgons dag körde Lars Fält, 57, in till centrala Göteborg från hemmet i Torslanda, för att klippa sig.

Han parkerade bilen vid Norra Hamngatan och påbörjade en betalning i Göteborg Stads parkeringsapp, Parkering Göteborg. 

I det område där Lars ställde sin bil, ska det enligt angiven taxa kosta två kronor i timmen att parkera på en söndag eller helgdag, till exempel Alla helgons dag.

Men när Lars Fält 88 minuter senare ställde av sin bil, upptäckte han att han debiterats enligt taxan för en en vanlig lördag.

Det som borde ha kostat honom tre kronor, gick i stället loss på 44 kronor – nästan 1 400 procent mer.

Lars parkerade vid Norra Hamngatan i Göteborg.Foto: Googlemaps

"Skinnar oss bilister"

– Det är klart att jag har råd att betala 44 kronor, men det är en principfråga. Vem vet hur många som har betalat för mycket? Sammantaget kan det röra sig om stora pengar, säger Lars Fält.

– P-bolaget skinnar ju oss bilister.

Lars Fält ringde upp kundtjänsten på Parkering Göteborg, men fick besked om att återkomma på måndag med en felanmälan.

 

LÄS OCKSÅ: P-skylten inte ens en körskollärare kunde tyda

 

– När man vill bestrida en p-bot så måste man ju gå via polisen, men jag hoppas att det inte är så i det här fallet. Jag räknar med att de betalar tillbaka och ser till att ersätta alla som betalat för mycket.

Hänvisar frågan vidare

Kundtjänsten på Parkering Göteborg fick under lördagen flera samtal från kunder som tror sig ha överdebiterats. Det bekräftar Anders Sahlberg, pressansvarig vid Trafikkontoret i Göteborgs stad.

– Vi ber de som har drabbats att höra av sig till kundtjänst på måndag så får vi försöka lösa detta.

Måste varje enskild kund som har blivit feldebiterad höra av sig, eller kommer ni se till att de automatiskt blir ersatta?

– Det får någon annan uttala sig om. Det vet jag ärligt talat inte, säger Sahlberg.