Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Lars-Eriks husbilsdröm blev till en stor mardröm

Lars-Erik Johansson är missnöjd med sin husbil.
Foto: Privat
Lars-Erik Johansson.
Foto: Privat

Lars-Erik och hans fru drömde om ett pensionärsliv med guldkant och slog till på en husbil i lyxklassen.

De betalade över två miljoner för sin nya KABE Travel Master Imperial – ett köp som de bittert kommit att ångra.

– Underredet, de hydrauliska benen och markisen är väl det enda som har fungerat felfritt, säger Lars-Erik, som nu har kopplat in en advokat. 

Brukar du lämna tillbaka köp?

Efter 40 år i lastbilsbranschen var det dags för 72-åriga göteborgaren Lars-Erik Johansson att börja varva ner. Men vägarna lockade fortfarande och i stället för att sitta hemma valde han och hans hustru att lägga sina pengar, egna och lånade, på en sprillans ny husbil. 

Och inte vilken husbil som helst: En KABE Travel Master Imperial 810 för 2 096 000 kronor. 

– Vi har haft husbilar förut, men det som är speciellt med den här är att den är byggd på ett underrede från Mercedes. Jag har jobbat med fordon i hela mitt liv och i mina ögon borgar det för kvalitet, säger Lars-Erik.

Husdelen är i sin tur byggd av svenska KABE, och tillverkaren beskriver sin Travel Master som en husbil i det ”absoluta premiumskiktet”. En ”husbilsdröm” utvecklad för att ”ge dig äkta husbilslyx, optimal användarglädje och bästa tänkbara komfort.”

En beskrivning passande för en dröm. Men som för det äldre paret i stället blev en mardröm.

Vill häva köpet

Lars-Erik räknar upp det ena felet efter det andra.

– Ljudanläggningen gav ifrån sig ett dunkande ljud, vi hade massor av elfel, vatten läckte ut på golvet från vattentanken, motorhuven var skev, jalusin till vindrutan levde sitt eget liv och när jag mätte bilen upptäckte jag att det skilde tolv millimeter mellan den ena och den andra sidan. Ett underrede från Mercedes är inte snett, men husbilskroppen är det.

Han har fler anmärkningar, och av en verkstadslista från KABE framgår det att tillverkaren har gjort mängder av justeringar och uppdateringar av mjukvaran.

Husbilen har stått på verkstad i närmare två av de nio månader som den varit i paret Johanssons ägo. Och faktum är att den står där än – Lars-Erik har vägrat att hämta ut den trots att den är färdigservad.

– Jag har erbjudit Fritidscenter, återförsäljaren, att köpa tillbaka bilen för mindre än jag köpte den för. Men det vill de inte, och de vill inte ge mig en ny, säger Lars-Erik, som nu har anlitat en advokat.

Får räkna med justeringar

Fritidscenters vd Tommy Wilhelmsson bekräftar att husbilen varit inne på service, men säger samtidigt att det i sig inte är något ovanligt.

– Det är produkter byggda av levande material, ett hus som man kör ute på vägarna. Saker och ting rör på sig och det är klart att det blir efterjusteringar, det gäller alla husbilar oavsett prisklass, säger Wilhelmsson, och fortsätter:

– Om man ska få tillbaka pengarna så måste det vara fel på produkten, men det är det inte i det här fallet. Kosmetiska förändringar ja, men det har inte varit något driftstopp.

Att man får räkna med att lämna in sin nya husbil för efterjusteringar, är det något som ni upplyser era kunder om i samband med försäljningen?

– Jajaja, jajemen, svarar Tommy Wilhelmsson.

Hans uppfattning är också att den advokat som Lars-Erik anlitade har spelat ut sin roll. Men Lars-Erik är av en annan uppfattning:

– Min advokat har sagt att om vi går vidare till tingsrätten så kan det kosta mycket pengar och ta upp till två år, men vi har fortfarande inte beslutat oss om vi ska göra det eller inte, däremot är det inte alls säkert att vi gör det, säger han.

Vd Tommy Wilhelmsson säger att man i det aktuella fallet gjort allt som står i företagets makt för att göra kunden nöjd med sitt köp. 

– Vi har erbjudit att låna ut en annan bil under tiden hans var på service, så att det inte drabbade hans campande. Men det ville inte kunden. Vi har också sagt att vi kan hjälpa till med försäljning av den, men det ville man inte heller ha hjälp med, säger Wilhelmsson och fortsätter:

– Det är så otroligt mycket mantimmar det handlar om det här ärendet. Vi försöker vara en supergenerös firma. Men vi kan omöjligen säga ja till alla som ångrar ett köp, då skulle vi få stänga igen.


SE OCKSÅ: Alice, 22, bor i husbil mitt i Stockholm