Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lars-Bertils ilska mot banken: ”Gisslantagen”

Lars-Bertil Rystrand är upprörd över att Swedbank spärrar kunderna från bankärenden om de inte svarar på frågor om sin ekonomi. Foto: Privat
När Swedbank gör kundundersökning enligt penningtvättslagen digitalt upprörs kunderna. Foto: MAJA SUSLIN/TT
"Efter tre inloggningar måste du svara på frågorna för att fortsätta använda din internetbank och appen som vanligt", står det. Foto: Skärmdump Swedbank
Frågorna handlar bland annat om personens privatekonomi. Foto: Skärmdump Swedbank

Närgångna frågor om ekonomin – och om svaren uteblir vägras tillgång till mobilapp och internetbank.

När Swedbank gör kundundersökning enligt penningtvättslagen digitalt upprörs kunderna.

– När de villkorar tillgången till mina pengar då sparkar jag rakt ut, säger kunden Lars-Bertil Rystrand, 69, som nu inte kommer åt sina pengar.

När Swedbanks kunder loggar in på mobilappen eller i internetbanken ombeds de svara på frågor om sin privata ekonomiska situation.

Det är exempelvis frågor om sparande och månadsinkomst – och om du är eller har varit statsminister eller högt uppsatt inom Försvarsmakten.

– Vi ställer frågor till våra kunder, kundkännedomsfrågor, som vi måste göra enligt penningtvättsslagen, säger Anette Ringius, presskontakt på Swedbank.

Stängs av från banken

Den som inte svarat efter tre inloggningar blir avstängda från internetbank och mobilapp. Kunderna tvingas alltså att svara på frågorna för att få tillgång till sina pengar.

– Det är så vi valt att göra. Men det går även bra att svara på frågorna på bankkontoret, säger Anette Ringius.

Att inte kunna använda appen utan att svara på frågorna är något som upprör Lars-Bertil Rystrand i Mark. 

”Inte fair play”

– Jag förstår att banken måste ställa frågor, men när de villkorar tillgången till mina pengar då sparkar jag rakt ut. Det är inte fair play, menar han.

I stället för frågor och länkar i mobilappen hade han velat få ett brev hem med informationen. När frågorna dök upp i mobilen blev han fundersam och när han inte svarade spärrades han från att komma in i bankfunktionerna.

– Ber de mig besöka banken är det inget problem. Då kan jag gå dit en dag när jag är ledig. Men så länge jag inte svarar på frågorna kommer jag inte åt mina pengar, säger Lars-Bertil Rystrand.

”Ringde en varningsklocka”

Han befinner sig nu på resande fot och har inte haft möjlighet att besöka banken.

– Jag försökte logga in för att betala en räkning, och när jag läser meddelandet från banken om frågorna innehåller det en länk att klicka vidare på. Men det varnas ofta för att klicka vidare på länkar och banken har tidigare själva sagt att man inte skickar ut några länkar. Så det ringde en varningsklocka. Samtidigt stod det att om jag inte svarar kommer jag inte åt internetbanken. Jag känner mig gisslantagen.

Anette Ringius, presskontakt på Swedbank, säger att kunder hört av sig angående kundfrågorna. Foto: Swedbank
Frågorna handlar bland annat om personens privatekonomi. Foto: Skärmdump Swedbank

Banken informerar på hemsidan om förfarandet och förklarar att man genom svaren ”bättre förstår vilka affärer våra kunder avser att göra med/via banken och vi kan därmed leva upp till kraven som lagen om penningtvätt ställer på oss”

Ställer frågor till alla kunder

Det poängteras att banken inte misstänker enskilda personer för att göra något oärligt utan att samma frågor ställs till alla kunder.

”Syftet med penningtvättslagen är att förhindra att banker och andra i det så kallade finansiella systemet utnyttjas för att tvätta pengar som till exempel kommer från brott eller för att finansiera terrorism” skriver banken.

Tidigare har frågorna ställts i samband med rådgivning på kontoret och detta är första gången banken tar in uppgifter från alla sina privatkunder digitalt.

– Vi har fått reaktioner, det har vi. De har undrat vad det är för något, och om det är säkert att svara på frågorna, säger Anette Ringius.

LÄS ÄVEN: Nillas protest mot Coops bank-ID-krav