Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Larmet: Säpo-bedragare ger sig på äldre i hemmen

Malin Jonsson på polisens bedrägerisektion i region Väst varnar för bedragarna. Foto: Privat
Händelsen utreds av polisen. Foto: MAXIM THORÉ/BILDBYRÅN

En kvinna i 90-årsåldern lurades på kort och kod i sitt hem i Herrljunga – bedragarna uppgav att de var från banken och Säkerhetspolisen.

Flera liknande brott har inträffat den senaste tiden i Västsverige.

– Det är fruktansvärt för drabbade att bli av med pengar på det här sättet. Vi måste alla hjälpas åt att informera våra äldre, säger Malin Jonsson på polisens bedrägerisektion i region Väst.

Förra måndagen, 13 maj, blev en kvinna i 90-årsåldern uppringd av en man som förklarade att han var från banken.

– Han sa att det pågick ett bedrägeri där någon försökt ta ut pengar på kvinnans konto och han behövde hennes kort och kod för att få stopp på detta. Under samtalet nämnde han också att han arbetade för Säkerhetspolisen, berättar kommunpolisen Robert Möörk.

Strax efter att samtalet avslutats ringde det på kvinnans ytterdörr. 

– Där stod en man, välklädd i kostym. Han hämtade kortet och koden och lämnade platsen direkt, säger Robert Möörk.

Bedragarna uppgav att de var från banken och Säkerhetspolisen. Foto: SÄPO

Kortet spärrades för sent

Kvinnan ringde genast till en anhörig och berättade om besöket. Den anhörige förstod vad som hänt och hjälpte till så att kvinnans kort spärrades.

– Men det var för sent. 15 minuter efter hembesöket hade det gjorts uttag från en automat i Herrljunga, säger Möörk, som också berättat om händelsen i Alingsås Tidning. 

Det finns ännu inga spår efter gärningsmännen. 

– Vi kommer att hämta ut filmer från uttagsautomater så får vi se om det ger något, säger Robert Möörk.

Han konstaterar att det varit ett flertal bedrägerier mot personer födda på 1920-talet i Västsverige den senaste tiden.

Utger sig vara från banken och Säpo

Malin Jonsson, brottsförebyggare vid polisens bedrägerisektion i region Väst, beskriver ett tillvägagångssätt som är identiskt med vad som hände kvinnan i 90-årsåldern i Herrljunga.

– Bedragarna utger sig för att vara säkerhetspolis eller bank och erbjuder sig att komma hem och hjälpa den äldre personen. Efter en stund ringer det på dörren, säger hon.

Nu uppmanar polisen till extra vaksamhet mot bedrägerierna.

– Vi måste alla hjälpas åt att informera våra äldre om detta, både anhöriga och hemtjänstpersonal. Det är fruktansvärt för de drabbade att bli av med pengar på det här sättet, pengar som de kanske skulle använda på ålderns höst, säger Malin Jonsson.

Hon konstaterar att det handlar om en utsatt grupp som ofta litar på andra:

– Bedragarna utnyttjar den situationen och personernas ärlighet.

”Går på de allra äldsta”

Polisen menar att det efter omfattande informationskampanjer mot bedrägerier bland äldre – och även nya tekniska lösningar hos banken – har blivit svårare för gärningsmännen att lyckas i sitt uppsåt. Många har blivit mer på sin vakt. 

– Det kan vara så att de nu går på de allra äldsta för att de upplever att det är enklare att ta deras pengar, menar Malin Jonsson.

Hennes tydliga råd är:

– Lägg på luren om någon ringer och säger sig vara från Säkerhetspolisen eller banken. Var vaksam om du inte väntar besök och någon ringer på dörren. Lämna aldrig ut ditt bankkort och kod.

Gabriel Wernstedt vid Säkerhetspolisens presstjänst säger:

– Den här typen av ärenden är polismyndighetens ärende.