Ett plan av den här typen användes vid den misstänkta smugglingen i Landskrona. Bilden är en genrebild. Foto: ShutterstockEtt plan av den här typen användes vid den misstänkta smugglingen i Landskrona. Bilden är en genrebild. Foto: Shutterstock
Ett plan av den här typen användes vid den misstänkta smugglingen i Landskrona. Bilden är en genrebild. Foto: Shutterstock
Drachtens flygplats i norra Holland är i det närmaste övergiven och drivs av volontärer. Enligt uppgift landade planet från Värnamo flygklubb här innan det flög vidare mot Landskrona. Enligt åklagaren var flygplanet lastat med cirka 18 kilo kokain. Foto: Henk GeerlingsDrachtens flygplats i norra Holland är i det närmaste övergiven och drivs av volontärer. Enligt uppgift landade planet från Värnamo flygklubb här innan det flög vidare mot Landskrona. Enligt åklagaren var flygplanet lastat med cirka 18 kilo kokain. Foto: Henk Geerlings
Drachtens flygplats i norra Holland är i det närmaste övergiven och drivs av volontärer. Enligt uppgift landade planet från Värnamo flygklubb här innan det flög vidare mot Landskrona. Enligt åklagaren var flygplanet lastat med cirka 18 kilo kokain. Foto: Henk Geerlings
Rutten för Cessna 172-planet som landade på flygplatsen utanför Landskrona. Tre personer greps och anhölls, misstänkta för grov narkotikasmuggling. Foto: Fightradar24.Com Fightradar24.Com / FLIGHTRADAR24.COMRutten för Cessna 172-planet som landade på flygplatsen utanför Landskrona. Tre personer greps och anhölls, misstänkta för grov narkotikasmuggling. Foto: Fightradar24.Com Fightradar24.Com / FLIGHTRADAR24.COM
Rutten för Cessna 172-planet som landade på flygplatsen utanför Landskrona. Tre personer greps och anhölls, misstänkta för grov narkotikasmuggling. Foto: Fightradar24.Com Fightradar24.Com / FLIGHTRADAR24.COM

Larmet: Knarkets
nya väg in till Sverige

Publicerad

Knarksmugglarna hittar ständigt nya metoder.

En ny trend kan vara att ta in narkotikan i Sverige via obevakade flygfält.

– Vi ser de små flygplatserna som en hotbild, säger, Pär Eriksson projektledare vid tullkriminalen i Göteborg.

I slutet av mars greps tre män på ett litet flygfält utanför Landskrona. Enligt åklagaren var planet som flugit från Värnamo via Drachten i norra Holland lastat med cirka 18 kilo kokain.

– Vi har inte gjort något liknande beslag i västra Sverige ännu, men jag kan ju konstatera att den här typen av småflygplatser är en hotbild för oss.

Hur ser den hotbilden ut?

– Vi har genom åren med viss regelbundenhet fått underrättelseinformation som säger att detta kan förekomma.

– Och bara det att man inom Schengen (22 medlemsstater inom EU som genom avskaffat sina gränskontroller) i stort kan flyga hur man vill utan myndigheters vetskap gör ju att det finns en hotbild.

Ingen bemanning

Tullen har i dag bara bemanning på de flygplatser där det råder reguljär utrikestrafik. Men det finns ett mycket stort antal flyplatser runtom i Västsverige som bara används för privat flygtrafik. I de allra flesta fall är de helt obemannade kvälls- och nattetid.

– Vi har ingen fast personal på dessa, men vi har ju rörlig bemanning som kan göra kontroller om vi får tips.

Kommer ni att lägga mer tid på att kontrollera de små flygplatserna framöver?…

– Det är inget jag vill kommentera.

Också gruppchefen för Tullverket i Helsingborg, Ulf Ängemo, har sagt till TV4 att han fruktar att tillslaget han ledde i Landskrona kan vara toppen på ett isberg. Ängemo misstänker att knarksmugglarna nu har hittat en ny och relativt riskfri metod att ta in illegala substanser i Sverige.

Knark per post

Internationella åklagarkammaren i Malmö leder utredningen mot de tre knarksmugglarna som greps i Landskrona. De tre är misstänkta för grovt narkotikabrott och grov narkotikasmuggling.

En av de misstänkta är i 40-årsåldern och är medlem i en mindre västsvensk flygklubb, medan de båda andra är från östra Sverige.

En annan metod som blir allt vanligare för svenska knarksmugglare är att skicka narkotikan via post.

– Postflödet ökar markant, vi gör mycket beslag av narkotika i brev. Det ökar hela tiden. Vi tog en försändelse med fem kilo amfetamin nyligen, berättar Pär Eriksson.

Det mer traditionella sättet att smuggla knark, via bilar och personer så har det varit ett ganska konstant antal beslag av Tullverket de senaste åren.

Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER