Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Larmet från arbetarna på Volvo: ”Vi går på knäna”

Många arbetare på Volvo Torslanda upplever att de tvingas jobba för mycket övertid. Bilden togs när Zlatan Ibrahimovic besökte fabriken i september förra året. Foto: VOLVO
Mikael Sällström, verkstadsklubbens ordförande på Volvo. Foto: Volvo Group Pressbild
Flaggorna vajar vid Volvo Torslanda. Foto: HENRIK JANSSON

Många arbetare vid Volvo Cars fabrik i Torslanda har under 2018 beordrats jobba maximal övertid.

– Vi tvingas jobba över i stort sett varje helg. Vi går på knäna, säger en av många hundra som drabbas.

– Det är ett problem för många av våra medlemmar, säger Verkstadsklubbens ordförande Mikael Sällström.

Övertid kan vara positivt och ger bra betalt.

– Så är det och det långt ifrån alla som klagar, men det har blivit väldigt mycket beordrad övertid under året och det är vi starkt emot. Framför allt gäller detta arbetarna i karossfabriken, säger Sällström.

GT har varit i kontakt med arbetare som vittnar om att man tvingats till sexdagarsveckor i stort sett under hela året. Det handlar alltså inte om frivilliga strötimmar, utan ett helt lag beordras arbeta ett helt extraskift lördag eller söndag.

Vecka ut och vecka in.

Max 150 timmars övertid

– Det är oerhört slitsamt. Jobbet är tufft, vi jobbar skift och jag behöver ha två lediga dagar i veckan för att palla, säger en anställd.

– Man behöver vara med sin familj och förbereda julen, poängterar en annan.

Volvo Torslanda. Foto: HENRIK JANSSON

Man menar att facket borde göra mer för att de som inte vill och orkar jobba så mycket övertid borde slippa. Åtminstone ibland.

– Jag kan ha förståelse för det, men vi har fått till ett förbättrat avtal vad gäller den beordrade övertiden. Nu är det max 150 timmar om året som gäller, säger Sällström.

Men den som når upp till taket och sedan tar ut ledighet kan därefter beordras ny övertid, enligt arbetarna GT varit i kontakt med. De vill inte träda fram med namn och bild av rädsla för att framstå som stökiga.

Högsta produktionen

Den stora mängden beordrad övertid beror på att det går oerhört bra för Volvo Cars.

– Produktionen i antal bilar har aldrig varit högre och det är ju vår chans att konkurrera med låglöneländer, säger Sällström.

 

LÄS MER: Volvo cars slår vinstrekord

 

Runt 5 000 verkstadsarbetare jobbar i tre skift i de tre fabrikerna (kaross, målning och montering) i Torslanda. Man har dessutom runt 1 100 arbetare som kan hoppa in extra, uppger Sällström, men det räcker inte alltid.

Den högt uppdrivna takten i fabrikerna gör produktionen känslig. När produktionen slås ut tillverkas färre bilar och då beordras många arbetare att jobba en av två helgdagar när man skulle varit ledig för att man ska hinna leverera tillträckligt många bilar till återförsäljarna.

Mindre övertid framöver

– Det här är givetvis inte bra, men företaget har vidtagit en rad åtgärder för att minska antalet produktionsstopp, säger Mikael Sällström i verkstadsklubben som är  representerade i Volvo Cars styrelse.

Volvo Cars ledning väljer att lämna en skriftlig kommentar kring övertidsproblematiken:

Under 2018 har Torslandafabriken arbetat intensivt för att möta efterfrågan från kunderna – det kommer att bli ett rekordår med fler tillverkade bilar än någonsin tidigare. Dock har tillväxten inneburit utmaningar för vissa leverantörer vilket resulterat i ändrade produktionsplaner och övertid för personalen, vilket dock alltid sker i samråd med facket enligt gällande avtal. Nu har vi ett nytt arbetstidsavtal på plats med fler ordinarie produktionstimmar vilket tillsammans med bättre kapacitet hos leverantörerna kommer att ge en mer stabil produktion och mindre övertid.”

 

LÄS MER: Volvos varumärkesresa med Zlatan i förarsätet