Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Larmet: Epa-raggare plågar Knud, 64, och hans grannar

I Färgelanda kommun har invånarna tröttnat på störande trafikbeteende och höga ljud om kvällarna.”Rena vilda västern”, enligt den namninsamling som lämnats in till kommunen.Foto: NORA LOREK
Epa-förarna anses vara en av grupperna som orsakar problem i staden. Obs, arkivbild.Foto: LASSE SVENSSON / KVP/EXPR

Buskörare plågar de boende i centrala Färgelanda om nätterna.

En namninsamling har lämnats in till kommunen för att få stopp på störande beteende i trafiken.

Män i medelåldern, unga som nyligen tagit bilkörkort, nyanlända – och kanske framför allt epatraktor-förare – är de som kritiken riktar sig mot.

– Det kan hända att jag vaknar fyra-fem gånger om natten, då man ska upp och jobba dagen efter, säger initiativtagaren Knud Daugaard.

Färgelanda har under de senaste åren utvecklats till rena vilda västern kring olaglig körning och hög musik från fordon” skriver initiativtagarna i namninsamlingen som lämnats in till kommunen. 119 namn har signerat listan och budskapet är tydligt: Nu får det vara nog.

Bilar och epatraktorer cirkulerar i stan, ibland utan ljuddämpare, ofta över den tillåtna hastighetsbegränsningen på 50 km i timmen och med hög musik dunkande ur högtalarna genom nedvevade rutor. Sent om nätterna väcks invånarna i centrala Färgelanda – enligt namninsamlingen finns det barn och äldre som är rädda för att vistas i centrum.

Nedskräpningen uppfattas ha ökat i samband med buskörningen, bland kommentarerna från uppretade invånare som bifogats i namninsamlingen går att läsa: ”Det är hemskt i Färgelanda, det har aldrig varit så smutsigt i centrum och på torget som är fullt av skräp/.../”.

När bägaren rann över startade Knud Daugaard namninsamlingen i samråd med sina grannar.

– Vi tänkte att det är det enda sättet att nå politikerna, säger han.

Knud Daugaard startade namninsamlingen om störande beteende i trafiken i Färgelanda.Foto: Privat

– Kväll efter kväll hör man hög musik dunka från olika bilar och epor i stan, de kör runt, runt med öppna fönster. Det låter som racerbilar, det har blivit som en racerbana här i stan där de kör runt. Ibland vaknar jag fyra-fem gånger om natten, säger Knud Daugaard som bor i centrala Färgelanda.

Han menar att det största problemet är bristen på mötesplatser och aktiviteter för ungdomarna.

– Det är uppenbart att ungdomar här har ett motorintresse, det borde gå att göra det intresset lagligt i stället för fortkörningar och bus. Det behövs studiecirklar och mötesplatser, det kan handla om billackering, bilmekanik eller vad som helst.

Knud Daugaard har bott i Färgelanda i fem år, men förklarar att trafikmiljön har varit i stort sett oförändrad de senaste 20 åren.

– Det är ett gammalt fenomen som många pratar om och påverkas av, men ingen har gjort något åt det. Det behövs en öppen diskussion och en tydlig markering från politiker och polisen om vilka regler som faktiskt gäller, säger han.

Polisen: ”Finns en kultur vi måste förändra”

Tony Bengtsson är kommunpolis i Färgelanda och ser problematiken som namninsamlingen avser.

– Det är viktigt att förstå att det här är en kultur man har i Färgelanda. Det är en glesbygd med stort motorintresse och det finns en sorts acceptans bland många, man tänker ”så här har vi gjort i alla år”, säger han.

För att ändra attityden hos trafikanterna jobbar polisen förebyggande genom samtal på skolor och att noggrant rapportera de som kör olagligt.

– Det gäller ju att avskräcka och jobba på alla fronter för att nå ut till de här grupperingarna. I den här namninsamlingen uppges ju fyra grupperingar där de enda som egentligen utesluts är personer över 50 år, så i så fall handlar det ju om en stor del av Färgelandas invånare. 

De grupperingar som nämns är män i medelåldern, unga som nyligen tagit bilkörkort, nyanlända – och epatraktor-förare. Med epatraktorer avser de boende i det här fallet även a-traktorer, det vill säga en bil som fått växlarna spärrade och högsta hastigheten begränsad till 30 kilometer i timmen. 

Tony Bengtsson är kommunpolis i Färgelanda. Han ser allvarligt på problemet, men menar också att det är en utmaning att förändra den kultur som funnits i Färgelanda i flera år.Foto: Privat

Ökar sin närvaro

Polisens medborgarlöfte i Färgelanda för 2018 och 2019 har varit att förbättra trafikmiljön i kommunen. Inför 2020 uppdaterar man löftet bland annat med att fördubbla polisens närvaro i området.

– Vi tittar på alla möjligheter för att göra det bättre. En lista med 119 namn är ingenting vi nonchalerar utan vi tar det här på allvar och jobbar på att det ska bli bättre, säger Tony Bengtsson.

Samtidigt menar han att det inte enbart är en polisiär fråga. Enligt Bengtsson hålls dialog med kommunen och Trafikverket för att ändra hastighetsbegränsningen på vissa aktuella vägsträckor.

”Epa-kulturen viktig att bevara”

Lillan Fahlstedt är folkhälsostrateg på Färgelanda kommun och är ansvarig tjänsteperson för Brottsförebyggande rådet, vilket är ett av de politiska forum där frågan diskuterats. Kommunstyrelsen har informerats om namninsamlingen och kommunstyrelsens arbetsutskott kommer diskutera frågan nästa vecka.

– Att folk kör för fort är en polisär fråga, men vi på kommunen håller en dialog med polisen om trafik- och hastighetskontroller, säger Lillan Fahlstedt.

Precis som kommunpolisen Tony Bengtsson menar hon att trafikmiljön i Färgelanda är en fråga för både polis och kommun.

Enligt henne har Färgelanda länge haft en epa-kultur.

– Den är viktig att respektera och bevara. Samtidigt vill vi så klart lyssna på de som störs av ljudet och farten. Den 20 november har vårt ungdomsråd ett möte med lokala politiker, så att ungdomarnas syn på saken också får belysas, säger Lillan Fahlstedt.

Lillan Fahlstedt är folkhälsostrateg på Färgelanda kommun. Hon tar invånarnas klagomål på allvar, men tycker samtidigt det är viktigt att respektera motor-kulturen.Foto: Privat