Larmen om vägen – efter dödsolyckan

Boende i området: ”Många farliga omkörningar”.
Tre personer omkom i trafikolyckan på E45 mellan Sunne och Torsby.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Ida Hultgren och hennes son Edward i hemmet i Bjälverud.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Adelia Kalnaes, Lina Wickberg, Emelie Nykvist och vännen Marcus samlades vid olycksplatsen på söndagen
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Hastigheten på E45 ska sänkas till 80 kilometer i timmen. ”Det är väl bra. Men jag tror ändå att många kommer köra fort, i och med att det är en raksträcka”, säger Ann-Britt Isemo, från Sunne.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON

SUNNE. Farliga omkörningar, hög hastighet och flera olyckor.

Så beskrivs E45 mellan Sunne och Torsby, där tre personer i söndags miste livet i den svåra frontalkrocken.

Nu ska hastigheten sänkas – men först 2023.

– De måste göra nåt åt det. Jag har ont i magen hela tiden, säger Ida Hultgren som bor i Bjälverud, som ligger utefter vägen.

Ida Hultgren satt vid köksbordet hemma i Bjälverud tillsammans med maken och sjuårige sonen Edward när de hörde ljudet. Det lät som en bildörr som stängdes, men alldeles, alldeles för högt.

Hon har tidigare jobbat inom ambulansen och förstod snart att olyckan var mycket allvarlig.

I juni inträffade en annan olycka på nästan samma plats. Den gången gick det bra för de inblandade, men vägen skapar oro i trakten.

Hastigheten är 90 kilometer i timmen, men många kör för fort. Och just där behöver sonen Edward ta sig ur skolbussen på väg hem från första klass i skolan i Stöpafors.

– När det är halt ute finns det inte tillräckligt mycket plats för att stanna. Det är jätteobehagligt, säger Ida Hultgren.

Ida Hultgren bor i Bjälverud som ligger utefter vägen och sägar att någon måste göras åt vägen.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Polisens teori om olyckan

Också räddningstjänsten har beskrivit vägen som riskabel. De har ofta fått åka på utryckning dit, har Conny Sundberg på räddningstjänsten tidigare berättat för NWT.

– Det här är ju en väldigt tragisk olycka så klart, i hög hastighet med en otrolig kraft i kollisionen, säger han.

Polisen vet ännu inte vad som orsakat kraschen. Under söndagen genomfördes en teknisk undersökning, vars resultat ännu inte är klart.

– När jag har tittat på bilderna är den bedömning jag gör själv att det har gått väldigt fort. Det är ett väldigt kraftigt kollisionsvåld, säger polisens förundersökningsledare David Askeröd.

På morgonen hade det regnat rejält och var blött på vägbanan.

– Det kan ju naturligtvis ha varit en bidragande orsak till olyckan. Om det har gått fort, i kombination med det dåliga väglaget, säger David Askeröd.

Händelsen utreds nu som vållande till annans död. Det finns ingen misstänkt men polisen behöver en brottsrubricering för sin utredning, säger de.

”Många kör för fort”

Vägen är tungt trafikerad och boende vittnar om att hastigheten i regel är högre än den tillåtna. Andreas Haglund Bergkvist, som ofta kör traktor på E45, ser ofta farliga omkörningar.

– Det är dagligen. Ofta är det väldigt nära en olycka, säger han.

Andreas Haglund Bergkvist, som ofta kör traktor på E45, säger att han ofta ser farliga omkörningar.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Också Helen Lysander Skog som bor i Spelnäs, någon mil söder om olycksplatsen, konstaterar att många kör fort. Hastighetskameror skulle hjälpa, tror hon.

– Just i dag känns det inte bra att köra här. Jag tycker att det är skönt att jag inte ska norrut, säger hon.

Olyckan kom nära, även om hon inte kände någon av de som drabbades.

– Det är fruktansvärt. Det berör när det är små orter, jag lider verkligen med de anhöriga, säger hon.

Helen Lysander Skog konstaterar att många kör fort.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Sänker hastigheten – 2023

Tanken är att hastigheten ska sänkas från 90 till 80 – men först 2023. Åtgärden ingår i Trafikverkets hastighetsprojekt som omfattar ett stort antal vägar i landet.

De boende vi pratar med tror att många kommer att fortsätta köra för fort, även om skyltarna byts ut.

Att göra vägen mötesfri är dock inte aktuellt, enligt Jimmy Malmquist, projektledare för hastighetsprojektet på Trafikverket.

Fartkameror finns söder om Sunne, men inte på norra sidan.

– Pengarna räcker inte till allt. Det är mindre dygnstrafik mellan Sunne och Torsby, än söder om Sunne. Därför blir prioriteringen så, säger Jimmy Malmquist.

Men Ida Hultgren i Bjälverud vill se åtgärder nu. Inte minst för skolbussens skull.

– Det är två år som våra barn inte är säkra. Det känns inte acceptabelt, det måste gå att göra någonting nu, säger hon.

Sorgen i området: ”De omkomna var från trakten”

Expressens Emma Åhman rapporterar från olycksplatsen