Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lärarnas ilska – behöver torka upp barnens spyor

Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet. Foto: Per Myrehed
Lärarförbundet tycker inte att lärarna ska behöva torka upp spyor när barn blir sjuka i skolan. Foto: OKÄND

Karlstad kommun tycker att lärarna ska torka upp spyor när barn insjuknar i skolan.

– Vi ser ingen annan lösning, säger Johan Sjövall, utbildningschef i Karlstad kommun.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand regerar starkt:

– Det låter helt befängt. Det är inte lärarnas uppdrag.

Lärare i Karlstad har hört av sig till Lärarförbundets lokala avdelning och undrat om det är de som ska ta hand om spyorna när barn blir sjuka och börjar kräkas i skolan.

Lärarna tycker inte att det ingår i deras arbetsuppgifter.

”Ser ingen annan lösning”

Karlstad kommun menar att den pedagogiska personalen måste ställa upp och hjälpa till när ett barn blir sjukt och har kräkts, något även P4 Värmland har rapporterat om.

– Vi ser ingen annan lösning än att de som finns runt barnen får ta hand om vinterkräksjukan. Det är ju inget som sker varje dag. De fåtal tillfällen som det händer får personalen runt barnen ta upp kräket, säger Johan Sjövall, utbildningschef i Karlstad kommun.

Johan Sjövall, utbildningschef i Karlstad kommun. Foto: Privat

Han menar att det inte är säkert att ordinarie lokalvårdare finns i närheten när det händer.

– Vi kan inte ha en lösning med anställd personal som står och väntar på att torka upp spyor. Det skulle innebära alldeles för stora kostnader, säger Johan Sjövall.

Han konstaterar att kommunen säkerställt att det ”finns en viss nivå på utrustningen” för att kunna ta hand om spyor:

– Det finns handskar och desinfektionsmedel i varje arbetslag.

”Låter helt befängt”

Lärarförbundet i Karlstad hänvisar frågan till central nivå. Förbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand är mycket kritisk till att lärare ska behöva utföra arbetsuppgifter som tar tid från undervisningen.

– Det låter helt befängt. Vi har en situation där det råder akut lärarbrist, och där lärarna känner frustration över att de inte får använda sin kompetens och tid till det som spelar roll för elevernas lärande. Det är ju faktiskt det som läraruppdraget innebär. Att i en sådan situation lägga på lärare ytterligare arbetsuppgifter är fel väg att gå, säger hon.

Johanna Jaara Åstrand tycker inte att lärarna ska behöva torka spyor i skolan. Foto: Peter Jönsson

Hon menar att det ”är klart att det finns andra lösningar”.

– Skolans uppdrag är ju betydligt större än vad lärarens uppdrag är. Då måste man som huvudmän säkerställa att det finns kringfunktioner som stöd och som täcker upp det utrymme som finns mellan läraruppdraget och skolans uppdrag, konstaterar Johanna Jaara Åstrand och tillägger:

– Som lärare eller förskollärare ska du i första hand säkerställa att ett barn som blir sjukt tas om hand. Men andra yrkesgrupper ska se till att lokalerna är i ändamålsenligt skick och att städningen utförs. Det är inte lärarens uppdrag. Jag tror inte att det i slutändan blir en besparing att ålägga dem andra yrkeskategoriers uppgifter.