Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lärare lyfte upp elev – frias av domstolen

Domen blir vägledande i framtida fall.
HD ger kommunen rätt.Foto: JESSICA GOW / TT / TT NYHETSBYRÅN
Fallet har varit uppmärksammat och gått genom både tingsrätten och hovrätten innan det landade på HD:s bord, vars dom nu gäller.Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT NYHETSBYRÅN

Högsta domstolen friar Lidköpings kommun efter att en lärare lyft en elev – i ett så kallat brottargrepp. 

Skolinspektionen begärde att kommunen skulle betala skadestånd till eleven men nu menar Högsta domstolen att händelsen inte var kränkande mot eleven. 

– Det här ingripandet är tillåtet i tillsynsplikten, säger justitierådet Stefan Reimer.

Händelsen inträffade i november 2017 där flera elever på en högstadieskola i Lidköping fick tillsägelser efter att de flyttat en soffa.

En elev valde att stanna och hålla i ryggstödet.

Då kom en lärare som tidigare varit brottare och lyfte bort eleven i fråga, det grepp läraren tog inkluderare en arm runt pojkens huvud, skriver Dagens Nyheter.

– Det tar bara några sekunder och han säger inget när jag lyfter honom men när han står upp så är det första han säger: ”Jag ska anmäla dig”, har läraren tidigare sagt till DN.

13-åringen har själv sagt att han blev rädd över vad som hände och fick ont. Polisen startade en förundersökning som lades ner, då det inte fanns några skador. 

10 000 kronor i skadestånd

Statens skolinspektion ville att Lidköpings kommun skulle betala ett skadestånd till eleven på 10 000 kronor. 

Målet friades av tingsrätten och hovrätten men nu har målet alltså nåt den högsta instansen, HD, som även friar kommunen.

– Det här ingripandet, i den här situationen, var tillåtet i den så kallade tillsynsplikten. Alla lärare och rektorer har en tillsynsplikt enligt skollagen. Som gör att de har skyldighet och rätt att ingripa i vissa situationer. Till exempel att sära på elever som slåss eller hindra någon som förstör egendom, säger justitierådet Stefan Reimer. 

Pojken som lyftes av läraren hade diagnosen adhd med trotssyndrom och autism, och skolan hade en handlingsplan där eleven skulle hanteras ”lågaffektivt”. Den handlingsplanen kände inte läraren i fråga till. 

Lidköpings kommun menade att alla lärare inte kan känna till alla behandlingsplaner för alla elever och att det inte heller är det bästa för eleverna ur ett integritetsperspektiv.

”Det finns gränser”

– VI står fast vid att man aldrig får göra något som innebär misshandel, alltså något som orsakar smärta. Till exempel en örfil eller ett grepp som orsakar smärta. Så det finns gränser över vad man får göra eller inte göra, säger Reimer. 

”Såsom det utfördes var det dock mycket kortvarigt och anpassat för situationen.”, skriver Högsta domstolen i domen.

– I det här målet tog läraren ett grep om elevens arm och nacke för att lyfta upp honom från soffan till stående, under ett väldigt kortvarigt förfarande. Det tyckte då Högsta domstolens majoritet var tillåtet och det var inte någon kränkning, avslutar Reimer.

Se också:

Barn- och elevombudet Malin Hedstig om friande domen mot lärare som lyfte bort elev.

Se också:

Roger Haddad (L) om HD-domen.