Laila Emanuelsson Ljungqvist från Borås fick sitt namn ingraverat på moderns gravsten. Foto: PrivatLaila Emanuelsson Ljungqvist från Borås fick sitt namn ingraverat på moderns gravsten. Foto: Privat
Laila Emanuelsson Ljungqvist från Borås fick sitt namn ingraverat på moderns gravsten. Foto: Privat
OBS! Genrebild. Kyrkogården på bilden har ingenting med texten att göra. Foto: ColourboxOBS! Genrebild. Kyrkogården på bilden har ingenting med texten att göra. Foto: Colourbox
OBS! Genrebild. Kyrkogården på bilden har ingenting med texten att göra. Foto: Colourbox

Laila, 48, fick sitt namn på gravsten – är livs levande

Publicerad

Efter sin mors bortgång beställde Laila Emanuelsson Ljungqvist, 48, en gravsten till henne.

När hon fick se den gjorde hon en chockerande upptäckt – för på stenen fanns även Lailas och makens namn ingraverade.

– Begravningsbyrån tyckte att vi kunde tejpa över våra namn så länge, säger hon.

Det var i februari i år som Laila Emanuelsson Ljungqvists mamma gick bort och i juni tog hon, som bor i Borås, första kontakten med begravningsbyrån Fonus för att beställa en familjegravsten.

I beställningen valde hon att enbart moderns namn skulle stå på stenen, säger hon. Sedan skulle den fraktas om vid varje dödsfall

Men så blev det inte, som Borås Tidning först skrivit om.

 

LÄS MER: Kyrkogård vandaliserad – 50-talet gravstenar välta

 

När gravstenen var klar var det nämligen inte bara moderns namn som fanns ingraverat, utan även Lailas och hennes makes.

– Jag fick en chock, det här är så kränkande som det kan bli. Min man säger att det är det värsta han varit med om, fortsätter hon.

Skulle tejpa över namnen

När hon kontaktade Fonus om felet som skett med gravstenen, som landade på 62 200 kronor, ska hon ha fått ett oväntat svar.

– De tyckte att vi kunde tejpa över våra namn så länge.

Sedan föreslog byrån att Lailas och makens namn kunde slipas bort, enligt Laila.

– Det kommer att synas på stenen och bli färgskiftningar i den. Det är inte vad vi har beställt och en sådan sten vill vi inte ha, säger hon.

Det var en sådan här sten som beställdes.Foto: Privat

Har du betalat för gravstenen? 

– Nej, och jag kommer inte att betala en nickel. Jag är trött, slut och totalt utmattad. Jag trodde inte att en begravningsbyrå kunde göra så här. Det är fruktansvärt.

– Jag fyller 48 och min man är 44 år. Våra namn ska inte stå på en gravsten nu.

Laila har anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden och hennes mors grav står ännu utan gravsten.

Är inte överens

GT har varit i kontakt med Fonus, som hälsar att det är marknadschefen Peter Göransson som svarar på alla frågor i ärendet. Han har inte gått att nå, men enligt Borås Tidning håller inte begravningsbyrån med om att några fel har begåtts. 

 

LÄS MER: Anna-Karin, 39, har en gravsten i trädgården

 

– Det finns ett underskrivet avtal med ritning som ligger till grund för den här beställningen, trots det har vi erbjudit justeringar för att kunden ska bli nöjd, säger Peter Göransson till BT.

Begravningsbyrån ska enligt tidningen ha ett möte med Konsument Borås för att tvisten ska kunna lösas.

– Vi har själva försökt prata med kunden, men ändå inte blivit överens. Eftersom vi är måna om att hon ska få ett fint minnesmärke hoppas och tror vi på en lösning då.

Relaterade ämnen
Madeleine Bäckman
Madeleine Bäckman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER