Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ladda upp för årets cykelfest i Göteborg!

Foto: Micke Fransson

GÖTEBORG. Nu är det bara 125 dagar kvar till GöteborgsGirot så det dags att hoppa upp i sadeln!

Efter jul och nyårsfrossandet är det hög tid att aktivera sig och vad är då bättre än ett konkret mål?

Göteborgs nya cykellopp är vårens perfekta slutdestination för träningen - oavsett om du är proffs eller amatör vid styret...

Cykelgurun Mattias Recks bästa råd för att Komma i gång:

Träna i grupp på gym

"För den som väljer Göteborgsgirot som mål får vårens träning, är det bra att skaffa sig ett träningskort och köra 1-2 korta och intensivare spinningpass per vecka på någon friskvårdsanläggning under de mörka och kalla månaderna. Tillsammans med något annat pass, för att stärka hela kroppen (exempelvis yoga, pump eller core) så får du en fin vecka!"

Känn ingen stress

"Är du orolig för att cykla "hela" 7 mil i början på maj - var inte orolig! Det räcker absolut att tänka på utecykling från om-kring påsken och framåt. Då har du sex veckor på dig att vänja dig vid de lite längre distanserna."

Skynda långsamt

"Det tar längre tid för leder och muskelfästen, än det tar för muskler och kondition att öka i prestationsförmåga i början - så skynda långsamt och träna inte för hårt från början."

Promenera först

"För den som vill springa (vilket är mer krävande för en nybörjare än cykel) men är mycket otränad är det bra att börja med promenader med inslag av lätt joggning innan du växlar upp tempot. Spring 1-2 minuter följt av 1-3 minuters promenad. När du kan springa 15-20 minuter i sträck kan du börja med det, och sen promenera upp till en timme. Förläng sedan löptiden. Till sist kan du springa 60 minuter i sträck!"

Välkommen till Göteborgsgirot 11-12 maj!

Stadsloppet

...på lördagen den 11 maj är 7 mil långt och tar dig genom alla stadsdelar, längs gator och torg, parker och grönområden till målet på Ullevi.

MTB-loppet

...på söndagen den 12 maj omfattar två banor om 2,5 mil och 3,7 mil.

För de lite yngre ordnar vi dessutom kul aktiviteter i form av ett barnlopp och mycket mer inne på Ullevi.

Göteborgsgirot är en cykelfest för elitcyklister och motionärer i alla åldrar. Göteborgsgirot arrangeras av GT tillsammans med Gais och Svenska cykelförbundet.

Vi ses i sadeln 11-12 maj!

Så anmäler du dig till göteborgsgirot

l Nu har anmälan till Göteborgsgirot 2013 öppnat! Inför 2013 års upplaga släpper vi 5 000 platser till stadsloppet och 1 500 platser till mountainbikeloppet.

l För att delta i stadsloppet behöver du fylla mist 15 år under 2013. För att delta i motionsklassen i MTB-loppet ska du fylla minst 13 år under 2013. Tävlingsinformation och regler om loppen hittar du på www.GoteborgsGirot.se - där du även kan anmäla dig!

Priser GöteborgsGirot 2013:

Stadsloppet: 595 kronor.

MTB-loppet: 595 kronor.

Stadsloppet + MTB-loppet: 995 kronor.

Det nystartade cykelloppet vars olika lopp körs helgen 10-12 maj har fått sin prägel av Mattias Reck, proffs i konditionsidrott i allmänhet och cykel i synnerhet.

Till vardags driver han företaget Balansera Tester & Coaching och har även format stadsloppets bana i GöteborgsGirot.

"Rannsaka dig själv"

Nu uppmanar han GT:s läsare att ta sig i kragen efter mellandagarnas viloperiod.

– Mitt bästa tips för den som vill komma i gång är att ta sig en rejäl funderare kring sig själv, rannsaka dig själv helt enkelt! Har du några misslyckade försök att komma i gång med motionerande bakom dig bör du ställa dig själv frågan: Vad krävs för att just jag ska komma i gång?, säger han.

En enkel metod för att sluta tänka på att du en dag ska bli mer aktiv med ditt motionerande och faktiskt börja med detsamma är att sätta upp tydliga mål.

– Vissa drivs bra av tydliga målsättningar, så kanske passar det även dig? Då är det dags att anmäla sig till Göteborgsgirot nu på en gång, säger Mattias.

Men det är inte alltid det räcker att sätta upp ett mål, många har tufft med att motivera sig att röra på sig trots detta.

– Har du svårt att träna själv, då är det dags att börja ragga tag i någon träningskamrat, som hjälper dig att komma i gång! Eller får du en kick av nya prylar, så finns det ju sämre saker att lägga sina pengar på än något som gör dig lite mer hälsosam, säger Mattias Renk.

Köp motivation

Och tipsen slutar inte där!

Går du i gång på kläder? Skaffa dig en ny träningsoutfit. Gillar du teknik och siffror? Då finns det en uppsjö med GPS- och plusmätande klockor att välja på.

- Det tuffaste är nu i början, de första tre till fyra veckorna. Då upplever många att det är jobbigt att komma i gång. Det är ungefär den tid det tar att skaffa sig rutiner. Sen kommer du bara att få det lättare och lättare, och du kommer att sakna endorfinerna och få dåligt samvete om du missar ett pass!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!