Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kvinnorna vill krossa idealen – med en lättklädd kalender

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger.
Fotografier på kvinnliga företagare i Kungälv tagna ur kalendern.
Foto: Foto: Julia Cronqvist
Antonina och Åsa tog fram kalendern ”Starka kvinnor”.
Foto: PRIVAT
Omslaget för kvinnokalendern ”Starka kvinnor”.
Foto: Foto: Julia Cronqvist

En kalender med lättklädda företagskvinnor som redan sålt slut. 

Initiativtagaren Antonia Kobylinski Kihlgren vill visa upp starka kvinnor med olika yrken och kroppsformer.

– Det är viktigt att visa att det är okej att se ut precis så som du gör, säger Antonina. 

Initiativtagarna Antonia Kobylinski Kihlgren och Åsa Håkansson från Kungälv fick senast i förra veckan ett diplom som tack för sin donation. 

De har skänkt närmare 84 000 kronor till organisationen Kvinna till kvinna efter att ha sålt slut på den lättklädda kalendern ”Starka kvinnor” med kvinnliga företagare, vilket P4 Göteborg tidigare rapporterat om.

Själva idén växte fram en höstdag 2020 när Antonina skulle gå in på ett bageri och köpa bullar. Där möttes hon av Åsa och en kalender med lättklädda kvinnor som var trådsmala och stereotypa.

– Vi känner varandra sedan tidigare och började prata om att dagens kvinnor inte alls ser ut så och att det kändes så förlegat. Jag trodde verkligen att vi hade passerat det, säger Antonina Kobylinski Kihlgren.

Fotografier på kvinnliga företagare i Kungälv tagna ur kalendern.
Foto: Privat / Läsarbild

Fick ta saken i egna händer

Efter mötet bestämde Antonina och Åsa sig för att ta saken i egna händer och göra en kalender med lättklädda kvinnliga företagare i Kungälv på deras sätt. Som alla hade olika bakgrunder och kroppsformer. 

– Jag skrev en ganska så flummig förfrågan i olika Facebookgrupper, att jag och Åsa hade världens bästa idé och var ute efter kvinnliga företagare med skinn på näsan. Efter det började tråden leva för glatta livet och vi fick in många bra förslag, säger Antonina. 

Hon fortsätter:

– Jag gick inte in och tittade på hur någon såg ut, utan valde rent yrkesmässigt för att få en mångfald av olika yrken som vi kunde representera. 

Oredigerade bilder

På bilderna poserar olika kvinnliga företagare i åldrarna 34-65 år. 

Det är allt från kvinnor som arbetar med hjärt och lungräddning till frisörer, bagare och biodlare. Med sig hade de något som representerar deras yrke. 

Alla var stolta över att få visa upp olika kroppsformer, berättar Antonina.

– Det blev så fruktansvärt bra och alla gick med på att det inte skulle vara överstajlat och redigerat. Det skulle vara precis så som en kvinnokropp kan se ut.

Positiv respons

Både Antonina och Åsa är i dag väldigt nöjda över kalendern och all positiv respons de har fått. 

– Man blir så jävla stolt. Och det är viktigt att visa verkligheten. I dag är det många som redigerar bilder och enligt den stereotypa modellen ska man ha stora läppar och bröst. Det är viktigt att visa att det är okej att se ut precis så som du gör, säger Antonina. 

Antonina hoppas att kalendern bidrar till att allt fler människor vågar vara sig själv mer. 

– Jag har fött tre barn och min kropp har gett mig så himla mycket varje dag. Det spelar ingen roll om det hänger lite här och där, om man har en bristning eller valk. Man ska vara stolt över den kroppen man har! Det är jätteviktig, säger Antonina. 


Ur arkivet: Bilderna med mest likes på Instagram

Kylie Jenners dotter Stormi, Ariana Grandes bild på Mac Miller och det kända ägget.