Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kvinnor – lösningen på bristen på yrkesförare

Under de närmsta tio åren kommer det behövas 50 000 nya yrkesförare i Sverige. Foto: Bobbo Lauhage/TT / COPYRIGHT KAMERAPRESS.SE

Sverige är i stort behov av yrkesförare.

Inom de närmsta tio åren behövs 50 000 nya yrkesförare – och lösningen är kvinnor, skriver Bohusläningen.

– Det blir alltid bättre när man har en mix mellan könen, säger Malin Jansson, vd på Sune Janssons Åkeri i Uddevalla.

Detta är inget nytt. Sverige har under en längre tid varit i stort behov av yrkesförare. En undersökning från Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnds visar att behovet bara ökar.

2019 är den näst högsta efterfrågan på yrkesförare sedan 2010. Innan dess var det 2018.

För att motverka detta och stoppa den negativa trenden har regeringen fördelat pengar till komvux med syftet öppna upp 800-900 nya utbildningsplatser. Inom de närmsta tio åren kommer det behövas 50 000 nya yrkesförare.

– Risken är långsiktigt att det blir svårare att få mat på hyllan i affären. Men redan nu ser vi hur åkerier tvingas sälja fordon för att de saknar förare, säger Lasse Holm, författaren till undersökningen till Bohusläningen.

En bransch i förändring

Därför tittar man nu på kvinnor som en del av lösningen. I dag är endast sju procent av yrkesförarna kvinnor.

Malin Jansson är vd och personalansvarig på ett familjeägt åkeri i Uddevalla. Hon tror att den låga siffran dels beror på stereotyper men dels att arbetet är väldigt krävande.

Men trots den låga andelen kvinnor i branschen är det i dag fler som utbildar sig. Enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnds är det nästan 25 procent tjejer på de nationella gymnasieutbildningarna.

Fordonsprogrammet på Uddevalla gymnasium har sett den största ökningen av tjejer hittills. Av de 86 nya eleverna i år är 34 av de tjejer. Tidigare år har man sett att många tjejer hoppade av redan under första året.

– Vi misstänkte att det var för lite fokus på just transport. Så vi gjorde två klasser för dem som vi visste skulle välja det senare. Genom den satsningen mer än halverade vi avhoppen, säger Anders Wass, rektor på programmet.