H&M har problem med att få ut sina varuleveranser Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT NYHETSBYRÅNH&M har problem med att få ut sina varuleveranser Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT NYHETSBYRÅN
H&M har problem med att få ut sina varuleveranser Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT NYHETSBYRÅN
Klagomålen rasar in på företagets Facebooksida. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBLKlagomålen rasar in på företagets Facebooksida. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL
Klagomålen rasar in på företagets Facebooksida. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL

Kunder rasar mot H&M – efter felet

Publicerad

Klädjätten H&M har problem med att få ut sina varuleveranser från onlinebutiken i tid, rapporterar Bloomberg News. 

Klagomålen rasar in på företagets Facebooksida.

En ombyggnation på distributionscentret i Borås är anledningen till förseningarna. 

Företaget själva medger att de just nu har problem med leveranstiderna, skriver Bloomberg.

Förseningarna påverkar leveranser i Sverige och Norge.

Marknaden i de båda länderna står för cirka 7 procent av bolagets online- och fysiska butikshandel.

 

LÄS OCKSÅ: H&M tar hjälp av superdesigner

 

Enligt företagets talesperson Katarina Gustafsson är det en ombyggnation på distributionscentret i Borås som orsakar förseningarna. 

Hon skriver i ett mejl till Bloomberg:

"Vi hoppas på våra kunders förståelse och beklagar eventuella olägenheter"

Klagomålen strömmar in

Gustafsson uppger också för Bloomberg att omstruktureringen av onlinedistributionscentralen ska hjälpa till att påskynda leveranstiderna från H&M:s nuvarande standard. 

H&M har i nuläget en beräknad leveranstid på mellan fem och sju arbetsdagar vid beställning online.

Leveransproblemen kommer i samband med företagets nya strategi för att fokusera mer på onlineförsäljning och nya butiksmöjligheter. 

På klädjättens Facebooksida strömmar klagomålen om förseningarna in. 

Flera personer skriver att de väntat i flera veckor till runt en månad på sina paket. Och många ställer också frågor kring vad de menar är bristfällig information kring förseningarna. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER