Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kunder förföljs av tiggare – krismöte hos Ica Maxi

Andreas Jendestig är butikschef på Ica Maxi i Kungsbacka. Foto: Privat

Ica Maxi i Kungsbacka har den senaste tiden haft problem med aggressiva tiggare.

Många kunder har klagat över att tiggarna blivit allt mer närgångna – och butiken har nu haft krismöte med andra aktörer. 

– Det har blivit hätskare, man frågar både innan och efter att folk har pantat om man inte kan få kvittot och man följer efter folk till bilarna, säger butikschefen Andreas Jendestig.

Kungsbacka-Posten rapporterade i veckan om den allt tuffare stämningen utanför Ica Maxi i Kungsbacka.

Tiggare har funnits utanför butiken i flera år och det har fungerat bra menar butikschefen Andreas Jendestig. Folk har gett pengar om de känner för det och butiken har gett tiggarna kaffe för att värma sig. Men nu har det svängt.

– Den här lite mer tuffa och aggressiva inställningen till att verkligen vilja komma åt pant eller pengar har pågått i tre eller fyra månader, säger Andreas Jendestig.

 

LÄS MER: Tiggare attackerades vid Ica 

 

Får mejl från kunder

Andreas har fått ett flertal mejl från kunder som berättar att de känner sig ofredade av närgångna tiggare.

– Folk skriver och frågar varför vi inte kör bort dem. Men det kan vi inte, och vill inte för den delen. Vi vill i grund och botten bara driva en affär och sälja matvaror. Det här är en nationell samhällsfråga som politikerna borde ta i lite vassare kan man tycka.

För att få bukt med problematiken valde Andreas Jendestig att bjuda in lokala representanter från näringslivsenheten, Brottsförebyggande rådet och polisen till ett möte.

– Vi vill hitta enkla vägar så att alla kan vara på samma plats utan att någon känner sig åsidosatt. 

 

LÄS MER: Josefin gifte sig med tiggaren Florin 

 

Kan behövas tolk

Har ni försökt prata med tiggarna?

– Nej, vi försöker ha lite kroppsspråkskommunikation och det funkar väl hyfsat. Men när det kommer till att försöka förklara någonting så blir det en språkförbistring och då blir det inte rättvist för någon sida. Då har vi valt att inte göra det alls. Det kan bara misstolkas, säger Andreas Jendestig.

På mötet kom man fram till att det kan behövas tolk för att komma vidare i ärendet. Varje mötesdeltagare har nu fått ta hem ärendet till sin organisation för att utreda vad de kan göra.

– Man får kolla vad man juridiskt kan göra, får göra och bör göra så att man inte tar ett felaktigt beslut. Det är viktigt att alla respekteras i ärendet och att man gör det här på ett schysst sätt.