Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Ta avstånd från sexism på allvar"

Foto: Per Wissing

I helgen fylldes Ullevi av 25 000 housefantaster och ett gäng strippor från Strippklubben Chat Noir.

Kan en kommunal aktör med en värdegrund och policy kring jämställdhet tillåta att det dansas och görs reklam för en strippklubb inne på deras arena?

Och kan det verkligen vara så att ingen av de ansvariga på arenan, från arrangören eller från skivbolaget har en aning?

De enda som verkar veta någonting är Chat Noir själva, som på sin Facebook tackar David Guetta för både besök på deras klubb och dans på Ullevis scen. Ovetskap är ett välbeprövat trick. Att inte veta är bland det bästa av försvar och används och utnyttjas enkelt i pressade situationer.

För vem ska döma någon som inte vet något? Stureplansgruppens Anders Boström låter hälsa att ”Han såg inga sådana tjejer där”. Mikaela Lundberg på Warner Music, David Guettas skivbolag i Norden, som säger ”jag vet inget om det här”.

Foto: Foto: Anja NilssonOch Ullevi-chefen hävdar att de tar avstånd från sexistisk reklam på arenan. Men inte verkar ha en aning om vilka de hyrt ut till.

Tre små apor. Tre små apor som inte hör något ont, inte säger något ont, inte ser något ont.

Summerbrust-incidenten är inte den första. 2013 dansades det så pass naket på Posthotellet att det hotellet till slut fick en erinran från tillståndsenheten. Striptease får inte utföras i lokaler där det serveras alkohol. Granskningen och kritiken mot de privata aktörerna, var hård.

Men när det är fest i kommunens egna lokaler, verkar det inte lika angeläget.

Då stiger i stället de tre aporna in på scen igen. De som inte säger något ont, inte hör något ont, inte ser något ont. Men vad ska vi med politiker och tjänstemän som apar sig? Som inte har en aning om någonting?

Någon gång måste det vara dags att ta ansvar på allvar. Sluta skylla ifrån sig. Göteborgs rykte att vara om och för goa gubbar blir inte mindre sant när det inte tas avstånd från sexistiska företeelser på allvar.

När Brewhouse, startades av Business Region Göteborg - ett samarbete mellan Göteborgsregionens 13 kommuner för att "skapa utveckling och tillväxt i Göteborgsregionen" – kritiseras för att hyra ut till Port du Soleil, klubben som tog stripporna till posthotellet, skylls det på avtal och okunskap. Ingen vet något och kontrakt med klubbarna skrivs över många år.

Men Ullevi som ägs av Göteborgs kommun genom kommunala bolaget Got Event – de hävdar bara okunskap och att de inte vet något.

Det är dags för Ullevi att sluta skylla ifrån sig och ta ansvar för sin egen arena – oavsett vem de hyr ut den till.

Men det är klart, det är långt mycket lättare att strunta i riktlinjer, granskningar och kunskap. Det är lättare att säga att en inget vet. Det är då du kan undslippa ansvaret. Och kan fortsätta apa dig.

 

Fotnot: "De tre aporna" är ett gammalt motiv i japansk konst. Det föreställer tre apor, en som håller för sina öron, en som håller för sina ögon och en som håller för sin mun.