Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stadens själ ligger öde

Sedan i våras har Jan Jörnmark granskat de ödeplatser som ligger som öppna sår i Göteborg med omnejd.
I dag avslutas serien med Fiskhamnen.

Läs alla tidigare artiklar

4 maj Göteborgs finaste landshövdingehus låg på Skansberget, men revs på 60-talet. Sedan lämnades rivningstomterna åt sitt öde. 20 maj Frihamnen är ett av stadens mest centrala områden, men är sedan sju år förvandlad till reservarena för konserter och motorrace. 10 juni Ett ökenliknande p-platsområde breder ut sig över det som en gång var inre delen av Masthuggskajen. 13 juni Ett område lika stort som halva Göteborgs innerstad har stått öde sedan Papyrus i Mölndal gick i konkurs för sex år sedan. 27 juni Mitt i centrala Kungälv ligger 35 000 kvadratmeter tomtmark för fäfot. 1 juli Marstrands anrika turisthotell är i dag ett tomt skelett i ett av Skandinaviens mest attraktiva lägen. 24 juli En mängd verkstads­lokaler står tomma och övergivna längs Mölndalsån. 31 juli På 60 år försvann tre av fyra invånare från Olskroken. 26 augusti I Mölndal står flera hundra ton betongbro över motorvägen och förfaller. 5 oktober I sex år har SVT:s attraktiva tomt vid Delsjövägen stått öde och för varje år ökar kostnaden för de l­ägenheter som ska byggas. 16 oktober James Dicksons monumentala sommarhus i Billdal har stått tomt i tio år och förvandlats till ett vandaliserat spökhus.

"Det här är en del av Göteborgs själ", berättade ett ansvarigt kommunalråd häromsistens, och efter en halkig och smått äventyrlig promenad här ute på Norra Piren i Fiskhamnen är jag beredd att ge honom helt och hållet rätt. Förfallna ödeplatser har verkligen blivit en självklar del av vår stads själ.

Fiskhamnen var en ståtlig plats långt in på 1960-talet. Trålarna landade fisklaster direkt till auktionerna, innan järnvägen transporterade ut de fjälliga tingestarna till hungrande svenskar. Men fisket blev mer kapitaltungt för varje år som gick, och de allt mer djupgående fiskebåtarna var redan i full färd med att förflytta sig till uthamnarna längs Kattegattskusten.

Under 1980- och 1990-talen blev Fiskhamnen en anakronism, där pirerna stod mer öde för varje år som gick, när hamnen förvandlades till ett centrum för en allt intensivare lastbilstrafik. Som vanligt var förändringen oplanerad, vilket gjorde hamnen till en självklar del av stadens självgående utredningsapparat. När omvärlden förändras "behöver vi en konsekvensanalys", menade en borgerlig kommunpolitiker häromåret. Verklighetens envisa förmåga att alltid överraska har därför också gjort utredningarna till vår egen variant av en evighetsmaskin.

 

Den största Fiskhamnsrapporten var ett verk där både Stadsbyggnadskontoret och Business Region Göteborg slog sina kloka hjärnor ihop och fem år senare har den diskuterade flytten till E6-an och Bäckebol förpassats till glömskans domäner. Härute på piren växer gräset och björkarna grönare än någonsin och någon planering för Fiskhamnen finns egentligen inte. Enligt ansvariga kommunalråd ska Frihamnen "vänta på sin tur", eftersom utredningsarbetet för tillfället är överflyttat till Norra Masthugget, Frihamnen och Västlänken.

Politikerna behöver inte heller riskera att konfronteras med krav på snabbare planarbete. Det är olika kommunala bolag som äger marken här, och när stadens största tidning i våras frågade markägarna om framtiden var svaren lakoniska. PÅ HIGAB menade förvaltaren att "vi som ägs av stan kan inte vara med och ta fram några planer innan vi vet vad som ska hända med området. Den långsiktiga investeringsviljan är låg. Det är lite av en våt filt över området". På fastighetskontoret var man om möjligt ännu mindre intresserad av platsen: "Fiskhamnen ligger i periferin och många andra mer centrala projekt är i fokus just nu..."

 

Eftersom många andra menar att Majornas framsida ligger ganska centralt öppnar den formlösa planeringen istället upp för visioner och önsketänkande, vilket också blivit typiskt för vår stad. Det fria visionerandet runt Fiskhamnen innefattar idag allt från bostäder, djuphavsakvarium, fiskekrogsstråk, skuthamn, ostindieseglare eller ersättningskaj för Stena.

I den realt existerande verkligheten kommer däremot den första plats som utländska båtturister ser i Göteborg att fortsätta att vara det som en tysk besökare kallade för "ein schreckliches platz".

 

Jan Jörnmark

kulturen@gt.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!