Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skärgårdstur i fem knop

Besättningen på M/S Svea: Harald Treutiger, Dick Andreasson och Roy Thornström. Foto: Anki Raun
Just nu vimlar Göteborg och Västsverige av kulturaktiviteter och vi testar ­utbudet. I dag: Kulturbåtarna.

FAKTA

FLER ROLIGA BÅTTURER
•  Upptäck Göteborg från vattnet med Paddanbåtarna.
•  Lär dig med om hamnstaden Göteborg med Sjöfartsmuseets prisvärda guidade rundtuR.
•  Ta en kvällsrundtur i skärgården med ångaren Bohuslän.
•  Kryssa Hisingen runt på fyra timmar med Strömma skärgårdsbåtar.
KULTURBÅTARNA
•  Kör under sommaren fasta turer från Göteborg till Fjällbacka via Fiskebäckskil och Smögen. Hela turen tar fyra dagar, men det går lika bra att bara åka med en del av resan. Hemresa med bil eller buss ingår liksom måltider och övernattning på hotell.
•  Båtarna är byggda 1875, 1904, 1915, 1961 och 2005. Skeppare för det mesta Harald Treutiger.
•  Hela resan kostar 5 850 kronor. Pris för vår tvådagarskryssning från Göteborg till Fiskebäckskil: 2 750 kronor
•  Mer info: www.kulturbatarna.se

På väg från Marstrand. Det är skönt på soldäck som är nytt för i år. Foto: Foto: Ingrid Norrman Lunchstopp på Björkö med havets wallenbergare. Fast de var godare i Mollösund. Foto: Foto: Ingrid Norrman Det är sommar och man bor vid havet. Klart man vill ta en tur med "kulturbåtarna"!
Strax före tio kliver jag ombord på M/S Svea af Bohuslän utanför Göteborgsoperan.
"6-9 sekundmeter och vinden kommer från Borås", meddelar vår skeppare Harald Treutiger.
Nja, det gör den nog inte, men vem bryr sig? Göteborg är vackrare från vattnet än från land och med slowboating hinner jag njuta av utsikten. Dessutom är det ingen risk för njurskador som med ribbåten som snart drar förbi i 50 knop.
Efter två och en halv timme är vi framme vid Björkö. Det hade gått fortare med bil.
Äter lunch, havets wallenbergare.
Kulturkvoten so far: Några husgrunder vid Varholmen från trankokerierna under senaste sillperioden.
Ut på havet igen. Vi passerar sälar, ålekråkor, svanar, får och kor på vägen mot Marstrand.
"Sälarna gillar att sola, de vet att 75 procent av den ultravioletta strålningen når dem även om det är lite molnigt", meddelar skeppare Treutiger.
Sen får han signera den skiva jag tagit med där han rappar "En riktigt god jul" ihop med Leif "Loket" Olsson. Den sjunger vi varje jul.
Det är vackert i skärgården, men jag undrar försiktigt vart "kulturen" tagit vägen i "kulturbåtarna".
- Båten är kulturhistorisk, den är från 1904, får jag som förklaring av Dick Henriksson.
Köper det. Livet är fint på soldäck och våra reskamrater trevliga. Dessutom blir det snart allsång till dragspel. Alla sjunger med i Engelska flottan.

Klockan fyra är vi framme i Marstrand och checkar in på havshotellet. Får ett rum med utsikt. Tar en promenad runt Marstrandsön bland näckrosor, törnrosor och fetknopp. Lyfter blicken mot Pater Noster och horisonten. Sämre kan man ha.
Flaggen i fören fladdrar vilt när vi nästa dag far vidare norrut.
- Varför har den en vit ram runt, undrar jag.
- Gösen (som den alltså heter) är egentligen gjord för ångaren Bohuslän, förklarar skepparn. Den vita ramen lär betyda att båten inte behöver lots för att gå längs kusten. Men att den inte ser ut som en vanlig flagg är för att den inte får se ut som en vanlig flagg när den sitter i fören. Den vanliga flaggen ska sitta i aktern.
Vi glider förbi akvarellmuseet i Skärhamn med sina grå fågelholkar till gästateljéer. Dem kan allmänheten hyra på sommaren. Men det är populärt, man får vara ute i god tid.
Vid Kråkesund river västvinden upp sjön, men snart är vi i lä igen och efter en och en halv dag till sjöss börjar stadsstressen lämna kroppen. Att glida fram i fem knop genom en av världens vackraste skärgårdar och kolla på kobbar och skär, det är bra nog för en göteborgare!

Lunch i Mollösund, havets wallenbergare igen, och sen slingrar vi oss norrut så mycket inomskärs det går. Med en filt runt benen är det fortfarande skönt på soldäck med tid att fundera över hur många färger ett berg kan ha och hur snabbt havet kan skifta. Tid också att summera mina två dagar på havet.

Nej, det var inte som jag tänkt mig. Inte så mycket "info" om saker. Inte så organiserat. Men tid att hämta andan och upptäcka att det byggs för fullt längs kusten (har vi inte en strandskyddslag i Sverige?), men att det fortfarande finns massor av plats på Bohusläns 3000 öar, kobbar och skär.
Och man behöver ingen lyxbåt för att ta sig dit. Går det ingen färja eller turbåt kommer man långt med en kanot.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!