Göta Älvbron en av de mest typiska byggnader som finns i Göteborg och Göteborgs motsvarighet till New Yorks Brooklyn Bridge. Foto: Bild ur boken ”Bilden av Göteborg”
Göta Älvbron – en av de mest typiska byggnader som finns i Göteborg och Göteborgs motsvarighet till New Yorks Brooklyn Bridge.  Foto: Bild ur boken ”Bilden av Göteborg”

Riv inte vår bro!

Publicerad
Uppdaterad
I går diskuterades den nya Göta Älvsbron på Göteborgs stadsmuseum. Ola Nylander häpnade över politikernas okunnighet.
Det var fullsatt på Göteborgs stadsmuseum när den nya Göta Älvsbron diskuterades igår. Centrum för Byggnadskultur arrangerade en paneldebatt med ansvariga politiker för att diskutera den nya Göta älvbron
Det finns idag fem bro/tunnelförbindelser över älven. I ett inledande anförande berättade arkitekten Erik Linn att Köpenhamn har dubbelt så hög brotäthet som Göteborg, och att London har fyra gånger så många broar. Fler broförbindelser skulle knyta Göteborgs olika delar samma och främja utvecklingen för stan.

Kia Andreasson (MP) menade att den tänkta gång- och cykelbron hade varit det bästa alternativet. Det fanns politiskt beslut och en vilja att bygga den men Staten i form av Miljödomstolen ville inte godkänna brobygget då de ansåg att den skulle störa sjöfarten. Andreasson hade ingen förståelse för deras beslut.
– Det handlar om 5–6 båtar per dygn som ska upp i Vänern. Kan inte det samordnas? Varför är en låg öppningsbar gångbro en omöjlighet i Göteborg när det är OK med låga broar i Bohus och slussar och andra hinder i Lilla Edet och Trollhättan, undrade Andreasson.

Trist med debatten var att politikerna var så dåligt pålästa i en för Göteborg så viktig fråga. När Owe Nilsson( S) funderade om det inte gick att ersätta dagens höga båtar med låga pråmar som finns i andra länder kom förklaringen direkt från publiken att pråmar inte lagligt sett var sjövärdiga på Vänern. Vad hände med faktakollen där?
När Roland Rydin talade sig varm för den tänkta brons höjd på 12 meter förklarade en annan publikröst att det inte hade någon som helst betydelse.
– Ni kan lika gärna bygga en bro som är 4 meter hög. Dom flesta fritidsbåtar som ska upp i älven har högre master än 12 meter.
Den kanske allra allvarligaste kunskapsbristen var samtliga politikers åsikt om att den nuvarande Göta Älvbron bara håller i 10 år till.
– Det är dåligt stål från kriget, förklarade Martin Hellström (KD) och det håller inte längre. Bron måste rivas.
– Broklaffen dålig, berättade Margot Ottosson (V), och en ny klaff är jättedyr.
– Det stämmer inte alls, menade Robert Kliger, professor i Konstruktionsteknik på Chalmers. Problemet med Göta Älvbron är att den breddades under 1950-talet, från fyra till sex körfält. Ta bort  de yttre körfälten, och bron kan med enkla medel hålla hur länge som helst. Även broklaffen kommer att fungera om den extra vikten försvinner, förklarade Kliger.
– Nu blir jag förvirrad, kommenterade, Andreasson Kligers fakta. Hennes politikerkollegor såg lika förvånade ut.
 
Något som politikerna var överrens om var att den nya bron måste bli ett spännande inslag i stadsbilden. När jag tänker på Rotterdam så tänker jag på den nya Erasmusbron, berättade Owe Nilsson. Det är så jag vill att den nya Göta Älvbron ska fungera för Göteborg. En ikonbyggnad!
Det som ingen av politikerna berörde var att Göteborg genom den befintliga Göta Älvbron redan har en ikon. Göta Älvbron är byggd av 1930-talets specialistkunskap inom skeppsbyggnad. En tid då Göteborg var världsledande inom stålbyggnadsteknik. Bron är ett historiskt landmärke för Göteborg och älskad av många göteborgare.
Politiker – har ni ingen känsla och stolthet för det typiskt göteborgska. När andra städer vårdar sina varumärke och renoverar gamla nitade järnbroar som Broklyn Bridge i New York. Ingen tänker på att riva Tower Bridge i London för att den är lite omodern. Men politikerna i Göteborg vill på väldigt lösa grunder riva Göta Älvbron  en av stans främsta ikonbyggnader.
Tänk om!!! Lärde man sig inget när man rev nästan hela Haga? Gärna en ny bro över älven men riv inte den vackra bron från 1939.

Ola Nylander
kulturen@gt.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag