Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Punkestetik

Håkan Sandsjö, 2012. Nu som etablerad AD och uppmärksammad i nyutgivna boken "The Art of Punk". Foto: Lisa Irvall

För exakt en vecka sedan släpptes boken The Art of Punk under en vernissage på Tate Modern i London. Håkan Sandsjös affischer och skiv­omslag från 1970-­talets punkscen i Göteborg är Sveriges bidrag i boken.

Bok och utställning

Bok: The Art of Punk | Russ Bestley och Alex Ogg | Omnibus Press | Inbunden (hardback), 224 sidor
Utställning: The Art of Punk | 17-26 oktober | London College of Communication, University of the Arts London

"Alla band ska stå på samma nivå. Inges ska utnyttja Garageligan för att komma fram". Orden är den då 23-årige Håkan Sandsjös, citerade ur Garageligans programförklaring 1978.

– Sverige var något av en öststat i slutet av 70-talet och i Göteborg fanns det inga rockklubbar, säger Håkan Sandsjö när vi träffar honom på hans kontor i centrala Göteborg.

I dag är han 57 år, etablerad Art Director och driver en reklambyrå i egen regi.

Garageligan bildade i slutet av 1978 av banden Göteborg Sound och Bruset, där Håkan var trummis. Det fanns ett sug efter klubbspelningar efter 1970-talets dyra och ibland oinspirerade konserter på stora arenor. Attentat och Stick! (där GT:s Kai Martin är frontfigur och som senare tog namnet Kai Martin och Stick!) blev inbjudna till första spelningen. Efter att ha skött sig på den blev de fullvärdiga medlemmar i "ligan". Det var inträdeskravet. Det officiella namnet var "Föreningen Rock i Göteborg" – en förening underlättade nämligen i förhandlingar med polis och gjorde det möjligt att hyra kommunens samlings­lokaler. Garageligan var dock det namn som anammades i folkmun och det som bestått.

– Författarna till boken The Art of Punk blev nyfikna på den kollektivtanke som drev oss i Sverige och kanske framför allt här i Garageligan i Göteborg. Den låg långt ifrån den brittiska trenden inom punken. Där gick tankarna mer åt "Jag är bättre än du"-hållet.

 

Boken The Art of Punk belyser utvecklingen och punkestetikens påverkan på konst, reklam, design och mode under genrens 35-åriga historia. Den är rikt illustrerad av flygblad, skivomslag, affischer, fanzines, T-shirtar och märken. Ramones, The Sex Pistols och The Clash är självklart med, men även mindre kända band som Peter and Test Tube Babies och The Snivelling Shits.

Även om boken till största del fokuserar på Storbritannien och USA, finns också länder som Sovjetunionen, Himalaya, Kazakstan och Trinidad representerade. Och Sverige, som sagt.

 

Håkan Sandsjö tror att den ruffiga punkestetikens utklippta bokstäver, som påminner om utpressarbrev, tillsammans med kollage av illustrationer och bilder känns fräscht i tider då perfektionism efterstävas.

– Från det att vi tog beslut om vilka band som skulle vara med på nästa spelning hade jag ett dygn på mig att göra en affisch. Sedan drog vi kopior och satte upp dem dagen efter. Jag satt och klippte och klistrade som man gjorde förr. Ganska långt från datorns "copy and paste"-funktion.

Han tycker att det är roligt att punk­estetiken uppmärksammans och är självklart glad över uppmärksamheten.

– De där affischerna och skivomslagen jag gjorde är ju grunden till att jag är där jag är i dag. Och frågan är om man faktiskt förändras så mycket - det är ju i 20 årsåldern man präglas som mest, inte sant?

Och visst finns punken kvar. Attentat är kanske mer aktuella än någonsin. De har släppt flera nya singlar under året och spelar på Punkgalan i Stockholm den 1 december. Dessutom använder de fortfarande loggan som Håkan Sandsjö skapade för snart 35 år sedan.

Länge leve punken!

 

Helena Bäckhed

helena.backhed@gt.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!