Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Porträtt av en rakryggad antinazist för vår tid

Tomas von Brömssen som Karl Gerhard på Göteborgs stadsteater.
Foto: OLA KJELBYE
Carina Boberg, Cristoffer Mårdh Löwenadler, Vinga Magnusdotter, Tomas von Brömssen, Carin Juborg, Märta Fransson och Marie Delleskog.
Foto: OLA KJELBYE
Tomas von Brömssen och Vinga Magnusdotter i "Karl Gerhard".
Foto: OLA KJELBYE

Den antinazistiske revykungen intar Göteborgs stadsteaters stora scen.

Isa Andersson ser Tomas von Brömssen göra en mästerlig rolltolkning.

RECENSION | TEATER. Det är bara någon vecka sedan nazisterna återigen tågade öppet på Avenyn med sina grönsvarta fanor, när Göteborgs stadsteater påpassligt drar upp ridån för Irena Kraus fria tolkning av 1900-talets store antinazistiske revykung Karl Gerhard, och hans humoristiska, språkekvilibristiska, champagnerabulistiska och artistiskt anarkistiska universum. 

Som en liten påminnelse om en tid när bajsbruna ideologier direkt kunde påverka vad som spelades på scenen. Det var ju trots allt Sveriges egna ”Hästapo” (för att tala med Karl Gerhard) som stoppade hans mest nazikritiska kuplett ”Den ökända hästen från Troja”, i revyn "Gullregn" 1940.

Zarah Leander

Och här är det är just repetitionerna av Gullregn vi får följa, där storartade sångnummer signerade Tomas von Brömssen (Karl Gerhard) och Carina M Johansson (som pregnant Zarah Leander) varvas med munsbitar ur det Karl Gerhardska livspusslet. I Eva Bergmans regi blir det en varm, opretentiös och musikaliskt medryckande helafton, där inte minst Bernt Anderssons och Bo Stenholms orkester utgör föreställningens nav och motor, och ger ett tryggt, gungande hem åt spelet. 

Rakryggad antinazist

Tomas von Brömssens porträtt av den janushövdade konstnären är känsligt och exakt. Han är både trött och pillemarisk, självupptagen och hjärtlig och parar mästerligt ihop den rakryggade antinazisten med den privata strulputten, som vadar i havererade äktenskap och notorisk otrohet gentemot sin älskade livskamrat Göthe (Eric Ericsson), som outtröttligt sopar upp spillrorna av den bakfulle divan.


LÄS MER – Isa Andersson ser "Tidningshuset som Gud glömde" 


Irena Kraus har tagit fasta på stjärnans uppgång och fall, och den dramatiska bågen går därför från spänd till slapp. Andra akten är utdragen med Karl Gerhards sviktande hälsa och svikande publik som bärande element. Det hela rör sig mot ett sakta sinande antiklimax som inte riktigt kan mäta sig med kraften i kupletterna. Det är också de som stannar kvar långt efter ridåtacket. De var (och är!) ju fortfarande något i hästväg.

LÄS MER – Isa Andersson ser "Jeanne d'Arc på Backa teater"


Teater

Karl Gerhard

En fantasi om en revykung

Regi Eva Bergman

Kapellmästare Bernt Andersson och Bo Stenholm

Göteborgs stadsteater

Speltid 2.25 t.

Isa Andersson är kritiker på Expressens kultursida.