Kaos. Skeppsbron illustrerar hur Göteborg planerar efter en verklighet som inte finns kvar när bygget är klart. Foto: Rolf AnderssonKaos. Skeppsbron illustrerar hur Göteborg planerar efter en verklighet som inte finns kvar när bygget är klart. Foto: Rolf Andersson

Kaos. Skeppsbron illustrerar hur Göteborg planerar efter en verklighet som inte finns kvar när bygget är klart.

 Foto: Rolf Andersson
Jan Jörnmark tycker att den som skyller allt på Hulthén gör det lätt för sig, problemen fanns redan innan hennes tid.Jan Jörnmark tycker att den som skyller allt på Hulthén gör det lätt för sig, problemen fanns redan innan hennes tid.
Jan Jörnmark tycker att den som skyller allt på Hulthén gör det lätt för sig, problemen fanns redan innan hennes tid.

"Politiken hamnar på efterkälken"

Publicerad

Det här blev veckan när Anneli Hulthén bestämde sig för att lämna politiken. Hennes dryga decennium som kommunalråd har varit händelserikt, vilket inte minst syns på att Socialdemokraterna i Göteborg tappat en tredjedel av sina väljare. Den som skyller allt på Hulthén gör det dock för enkelt för sig, för alla dagens problem började synas redan på Göran Johanssons tid. Det allvarligaste kan vara den ständigt växande oförmågan till konstruktivt omtänkande.

Samhällsutvecklingen går så snabbt att politiken och de långa planeringsprocesserna hamnar på efterkälken. När lösningarna kommer på plats är de anpassade till problem som inte längre existerar, vilket gör nästan alla missnöjda. Ett bra exempel fick vi häromveckan när spårvagnen började gå längs Skeppsbron – men där uppmärksamheten riktades mot flyttningen av snabbfärjan över älven till ett betydligt sämre läge.

Förklaringen till missnöjet finns i två oväntade förlopp som startade under 90-talet på båda sidorna av älven. På Lindholmen fick Göran Johanssons handlingskraft för en gångs skull positiva effekter, när den röjde väg för Ericssons etablering. Sedan gick utvecklingen snabbt och i dag är området en av stans absoluta ljuspunkter. I Linné blev bostadsrättsomvandlingen katalysatorn för en intensiv renoverings- och förtätningsverksamhet. Två decennier senare har stadsdelen och fått en ung och köpstark befolkning som skapat ett synnerligen vitalt stadsliv.

 

Nya arbeten, bostäder och nöjen gjorde att det uppstod ett behov av att röra sig mellan älvstränderna och glädjande nog reagerade de ansvariga innovativt. År 2001 utökades trafiken med Älvsnabbaren, som blev en succé genom att göra det enkelt att ta sig med cykel från Järntorget till Lindholmen. När båtantalet ökades blev dessutom turtätheten unik.

Problemet var bara att det parallellt pågick en planering av Skeppsbron, där det skulle frigöras några hektar mark när Götatunneln grävts klart. Utvecklingen av området har blivit en katastrof, men till sist har nu alltså spårvagnen dragits fram. Från början innehöll de stora visionerna för området också en omfattande skärgårdstrafik till city. De planerna har sedan både devalverats och skjutits upp, men däremot överlevde idén om att bygga ett resecentrum med omklädningsutrymmen för chaufförer. För 50 miljoner kommer därför både en sushibar och pressbyråkiosk att stå klara till våren. Det enda som saknas är naturliga trafikflöden, så därför tog Västtrafik beslutet att flytta dit Älvsnabbaren när spårvagnsslingan öppnade. Att flytten innebar stora försämringar för turtätheten och tillgängligheten spelade däremot ingen roll.

 

Skeppsbron ansluter perfekt till en göteborgsk tradition där man tidigt i planeringsprocesser binder sig vid illa underbyggda beslut eller visioner med svag förankring i verkligheten. De blir därför svåra att genomföra och fastnar i stället i ett utdraget vattentrampande som gör alla missnöjda. I slutänden leder det till att stans ekonomi urholkas samtidigt som polariseringen ökar. Behovet av politiker som kan vända den utvecklingen är nu akut.

Jan Jörnmark

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag