Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

När Göteborg hade ett eget flygförsvar

FAKTA

I KVÄLL
..släpps boken ”Vingat vapen över Göteborg” på flygmuseet Aeroseum på Säve. Det firas med gratis entré till berghangaren.
I HELGEN
...visas flygsportmässan ”Hela Sverige flyger” i Nordstan. I år visas helikoptern Alouette II (Hkp2) som stått på museifartyget Småland i många år. På lördag finns författarna till ”Vingat vapen över Göteborg” på plats mellan 12 – 15 för att svara på frågor om sin bok och flygflottiljen.
AEROSEUM
Två underjordiska bergrum i Säve på sammanlagt 30 000 kvadratmeter, det största 30 meter under jord. Byggdes vid dåvarande Göta Flygflottilj F9 som skyddande berghangarer. I dag vill man förvandla området till ett underjordiskt flygmuseum.

Det sades att trafikledarna grät när de mot kvällen måste masa sig hem till fru och barn, så lyxigt var det nya flygledartornet på F9. Splitter nytt och så skulle allt läggas ner. För oss som med nypåsydda kadettvinklar stod på Flygvapnets tröskel var sånt ofattbart:
Det var solig midsommar 1969 i hemvärnets och landskapsregementenas land som hyste världens tredje flygvapen i antal plan räknat. Det var
Uncle Sam, lede Fi och alliansfria Sverige. Flygkåta och naiva hade vi ännu inte genomskådat neutralitetspolitikens hyckleri och folkbedrägeri.
F9 på Säve blev den första i en lång rad av regementsnedläggningar som vi ännu inte helt sett slutet på. Att Säve dumpades först kan bara förklaras med att regionalpolitik vägde tyngre än försvarsförmåga. När beslutet togs 1966 gick Göteborg på högvarv med tre nybyggnadsvarv, Amazonerna rullade raskt ur Volvo och kulorna haglade ner i SKF:s kassakista.
Elaka tungor sade att fienden ändå skulle komma från öst, därför lämnades rikets största hamn och andra stad utan jaktskydd.
Varför annars lägga ner F9, där så mycket pengar satsats på berghangarer, banor, kontor och det fina tornet? Där fanns också de tuffaste jaktpiloterna och de skickligaste mekanikerna – fråga någon som sett elsystemet i ett brittiskt flygplan...

Dessa män, försvaret var på den tiden inget för fruntimmer, skildras i fotoboken ”Vingat vapen över Göteborg”. Åke Hall och Per Lindquist har gjort en betydande kulturgärning genom att samla in och textsätta omkring 700 bilder från Kungliga Göta flygflottiljs födelse den 1 juli 1940 till slutet den 1 juli 1969.
Man behöver varken vara militärhistoriker, flygtokig eller gammal fältflygare för att uppskatta boken. Vi får följa Säves mannar i vardag och fest, på övning i Norrland eller bärgningsuppdrag efter kraschade plan i den västgötska myllan.
Men mest får vi se maskinerna på marken och i luften: från krigets
J8 Gloster Gladiator, Fiats J11 och svenska J22 via Saabs J21 och det första ”reaplanet” J28 Vampire till vassa vapen som J29 Tunnan och J34 Hawker Hunter.

När Säve lades ner skingrades kompetensen. Många pendlade till F7 i Såtenäs, där jag fick nöjet att jobba med några av dem. Göteborgarna var alltid glada och ofta busiga i en tid när man inte såg lika strängt på busflygning.
När Tjörnbron stod klar blev det sport bland piloterna på F9 att flyga under den. Givetvis stenförbjudet. En sommardag fick den semestrande flygchefen i sin båt nära bron se den ena J34:an efter den andra blåsa under bron. Sist i raden kom fältflygare Bengt Schmidt – i ryggläge. Efter lång flygarbana blev denne strålande skröneberättare informationschef på Ringhals.
Både bus och bristande rutiner krävde många flygarliv. I boken finns en kronologi över Säves alla svåra haverier, ofta kollisioner vid jaktstrid, misslyckade nödlandningar efter motorstopp och okontrollerade flyglägen i moln.
I dag vi knappt råd att flyga de 100 Gripen som i sig redan är för många. Och när de flyger är det datorn som gör det.

Leif Holmkvist
kulturen@gt.se

..som flygutbildades på F5 Ljungbyhed 1968 och flög A32 Lansen som fältflygare på F7 Såtenäs fram till 1972.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!