Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Livet fångat i ögonblick av tappad kontroll

Julia Peirone: Sofia (från serien "Bump, set, hit and spike") Foto: JULIA PEIRONE / GÖTEBORGS KONSTMUSEUM
Julia Peirone: "Ocean Dream" från serien Diamonds Dancing, 2017 Foto: JULIA PEIRONE / GÖTEBORGS KONSTMUSEUM
Julia Peirone: "Sleepy Head", 2016, Göteborgs konstmuseum. Foto: JULIA PEIRONE
Julia Peirone: Amarillo Starlight from the series "Diamonds Dancing", 2017 Foto: JULIA PEIRONE

Julia Peirones tar närgångna bilder av unga kvinnor.

Marit Kapla får syn på allas vår existentiella kamp.

KONST | RECENSION. En fotograf berättade en gång för mig att hen undvek att använda tjejer som modeller i reklam eftersom kvinnokroppen är så lätt att oavsiktligt sexualisera. 

Det kan vara en strategi så god som någon. I konsten öppnar sig lyckligtvis andra möjligheter, som Julia Peirones första stora separatutställning på ett museum visar.

Peirone fotograferar unga flickor i iscensatta bildserier som går så nära att blicken till slut vänds mot betraktaren. Den nya serien ”Diamonds Dancing” föreställer tjejer i bara underkläderna, liggande på golvet i poser som antyder att de däckat efter en fest. 

 

LÄS MER – Isa Andersson om Karl Gerhard på Göteborgs stadsteater

 

Porträttserien ”More than Violet” består av de bildrutor med halvslutna ögonlock och slappa käklinjer som man i normalfall raderar och – om det gäller en själv – hoppas att ingen någonsin ska se. 

Skam och olust

Att betrakta bilderna fyller mig med oartikulerade känslor av skam och olust. Varför är det så jobbigt att se de här ögonblicken av tappad kontroll och bristande perfektion? Modellernas blickar är bortvända men verken stirrar omvärldens begär till, och krav på, unga tjejer stint i ögonen.

I närgångenheten, skevheten och upprepningen bor också återerövringen. Peirones bilder bänder (tillsammans med katalogen, det är den sortens utställning där besökaren vinner på att ta del av bakgrundsinformationen) upp tolkningsramarna och vidgar definitionen av vad en ung tjej kan vara. 

Barbenta modeller

Det är samtidigt ett misstag att tro att bilderna bara handlar om kvinnlighet. När de barbenta modellerna på höga klackar i videon ”Twisted cherry” faller och reser sig, om och om igen, ser åtminstone jag en gestaltning av en existentiell kamp som de flesta borde kunna känna igen sig i. 

Här finns också en ungdomlig hoppfullhet som inte måste vara knuten till ålder. I en serie tavlor målade med ögonskugga framträder en horisontlinje mitt i det laxrosa och babyblå. På nära håll glittrar ljuset i sminkets puderpartiklar. 

En ömsint blinkning till dem som ännu ser framtiden som en skimrande möjlighet.

 

KONST

JULIA PEIRONE 

Girls, Girls, Girls

Göteborgs konstmuseum

Till 18/3

 

Marit Kapla är redaktör för Ord och Bild och medarbetare på GT:s kultursida. 

 

LÄS MER – Karin Olsson: Livstids jobb åt latmask i Göteborg är genialiskt

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!