Julia Peirone: Sofia (från serien "Bump, set, hit and spike") Foto: JULIA PEIRONE / GÖTEBORGS KONSTMUSEUMJulia Peirone: Sofia (från serien "Bump, set, hit and spike") Foto: JULIA PEIRONE / GÖTEBORGS KONSTMUSEUM
Julia Peirone: Sofia (från serien "Bump, set, hit and spike")  Foto: JULIA PEIRONE / GÖTEBORGS KONSTMUSEUM
Julia Peirone: "Ocean Dream" från serien Diamonds Dancing, 2017 Foto: JULIA PEIRONE / GÖTEBORGS KONSTMUSEUMJulia Peirone: "Ocean Dream" från serien Diamonds Dancing, 2017 Foto: JULIA PEIRONE / GÖTEBORGS KONSTMUSEUM
Julia Peirone: "Ocean Dream" från serien Diamonds Dancing, 2017 Foto: JULIA PEIRONE / GÖTEBORGS KONSTMUSEUM
Julia Peirone: "Sleepy Head", 2016, Göteborgs konstmuseum. Foto: JULIA PEIRONEJulia Peirone: "Sleepy Head", 2016, Göteborgs konstmuseum. Foto: JULIA PEIRONE
Julia Peirone: "Sleepy Head", 2016, Göteborgs konstmuseum. Foto: JULIA PEIRONE
Julia Peirone: Amarillo Starlight from the series "Diamonds Dancing", 2017 Foto: JULIA PEIRONEJulia Peirone: Amarillo Starlight from the series "Diamonds Dancing", 2017 Foto: JULIA PEIRONE
Julia Peirone: Amarillo Starlight from the series "Diamonds Dancing", 2017 Foto: JULIA PEIRONE

Livet fångat i ögonblick av tappad kontroll

Publicerad

Julia Peirones tar närgångna bilder av unga kvinnor.

Marit Kapla får syn på allas vår existentiella kamp.

KONST | RECENSION. En fotograf berättade en gång för mig att hen undvek att använda tjejer som modeller i reklam eftersom kvinnokroppen är så lätt att oavsiktligt sexualisera. 

Det kan vara en strategi så god som någon. I konsten öppnar sig lyckligtvis andra möjligheter, som Julia Peirones första stora separatutställning på ett museum visar.

Peirone fotograferar unga flickor i iscensatta bildserier som går så nära att blicken till slut vänds mot betraktaren. Den nya serien ”Diamonds Dancing” föreställer tjejer i bara underkläderna, liggande på golvet i poser som antyder att de däckat efter en fest. 

 

LÄS MER – Isa Andersson om Karl Gerhard på Göteborgs stadsteater

 

Porträttserien ”More than Violet” består av de bildrutor med halvslutna ögonlock och slappa käklinjer som man i normalfall raderar och – om det gäller en själv – hoppas att ingen någonsin ska se. 

Skam och olust

Att betrakta bilderna fyller mig med oartikulerade känslor av skam och olust. Varför är det så jobbigt att se de här ögonblicken av tappad kontroll och bristande perfektion? Modellernas blickar är bortvända men verken stirrar omvärldens begär till, och krav på, unga tjejer stint i ögonen.

I närgångenheten, skevheten och upprepningen bor också återerövringen. Peirones bilder bänder (tillsammans med katalogen, det är den sortens utställning där besökaren vinner på att ta del av bakgrundsinformationen) upp tolkningsramarna och vidgar definitionen av vad en ung tjej kan vara. 

Barbenta modeller

Det är samtidigt ett misstag att tro att bilderna bara handlar om kvinnlighet. När de barbenta modellerna på höga klackar i videon ”Twisted cherry” faller och reser sig, om och om igen, ser åtminstone jag en gestaltning av en existentiell kamp som de flesta borde kunna känna igen sig i. 

Här finns också en ungdomlig hoppfullhet som inte måste vara knuten till ålder. I en serie tavlor målade med ögonskugga framträder en horisontlinje mitt i det laxrosa och babyblå. På nära håll glittrar ljuset i sminkets puderpartiklar. 

En ömsint blinkning till dem som ännu ser framtiden som en skimrande möjlighet.

 

KONST

JULIA PEIRONE 

Girls, Girls, Girls

Göteborgs konstmuseum

Till 18/3

 

Marit Kapla är redaktör för Ord och Bild och medarbetare på GT:s kultursida. 

 

LÄS MER – Karin Olsson: Livstids jobb åt latmask i Göteborg är genialiskt

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag