La Bella Principessa lanserades som en nyupptäckt Leonardo da Vinci, men allt fler ifrågasätter äktheten. Och utställningen i Göteborg slutade med hot om konkurs och skulder på 16 miljoner kronor. Foto: Lumiere Technology
La Bella Principessa lanserades som en nyupptäckt Leonardo da Vinci, men allt fler ifrågasätter äktheten. Och utställningen i Göteborg slutade med hot om konkurs och skulder på 16 miljoner kronor. Foto: Lumiere Technology

Kostade mer än hon smakade

Publicerad
Först sponsrade kulturnämnden den kommersiella utställningen med en halv miljon. Sedan svek publiken och nu har Göteborgs stad anmält den konkurshotade arrangören till kronofogden för obetalda räkningar.
Men kulturnämndens avgående ordförande Helena Nyhus (S) är ändå nöjd.
Med en nyupptäckt Leonardo da Vinci som dragplåster var det förstås bäddat för succé. Men i stället för de 175 000 besökare som krävdes för att kalaset skulle gå ihop lockade And there was light, enligt arrangören Excellent Exhibitions,
130 000 besökare till Eriksbergshallen. När utställningen avslutades efter fem månader i augusti uppgick företagets skulder till 16 miljoner kronor.

I slutet av december hade en knapp miljon av dessa hamnat som fordringar hos Kronofogden – bland fordringsägarna finns till exempel Göteborgs-Posten (435 000 kronor) och kulturförvaltningen i Göteborg som kräver 60 000 kronor. Kulturnämndens ordförande Helena Nyhus känner sig dock inte snuvad på några pengar. Tvärtom. 
– Det är förstås tråkigt för Excellent Exhibitions, men för Göteborg och göteborgarna har utställningen varit bra. Utvärderingar har visat det. Och jag har själv varit där ett antal gånger och jag har sett hur det har ringlat köer av folk utanför som vill komma in.
Att Göteborgs stad, genom kulturnämnden, sponsrar ett kommersiellt företag med halv miljon kronor ser hon heller inga problem med.
– Vi delar ut de här pengarna varje år. Förra året fick en världsmusikfestival dem, nu bestämde vi oss för den här utställningen.
Men vad visste man om den? Var man till exempel medveten om att det förts (och fortfarande förs) en ganska intensiv internationell debatt om äktheten i den omtalade da Vincin ”La bella principessa”.
– Nej, det fanns ingen diskussion alls om vilka föremål som skulle ställas ut, säger Helena Nyhus.

På Göteborgs stads ekonomiavdelning är man inte lika odelat positivt inställd till utställningen – 60 000 kronor för obetalda konservatortjänster och tryckkostnader har trots allt blivit ett fall för kronofogden.
– Det känns inte roligt så klart, men vi hoppas få igen delar av det, säger Charlotte Lundell, controller.
Det är just vad Peter Öfverman på Ackordcentralen i Malmö, som hanterar företagsrekonstruktionen av Excellent Exhibitions, tror att man kommer att få.
– Bolaget kommer att gå ut med ett ackordserbjudande i januari som innebär att delar av skulden på 16 miljoner kan betalas ut till fordringsägarna.
Vem som gått in som finansiär vill varken han eller Excellent Exhibitions vd, Mats Rönngard, avslöja.
– Nej, det är för tidigt, men det känns i alla fall positivt att kunna erbjuda alla fordringsägare som har väntat länge på sina pengar någonting.
– Samtidigt ska man ha klart för sig att den största förloraren i det här är vi själva, säger Mats Rönngard.
Och varför gick det egentligen så dåligt?
– Svårt att säga, men jag tror vi startade en eller två månader för tidigt. Sedan hade publiken svårt att hitta till Eriksbergshallen. Den ligger för avigt till.
Har debatten kring huruvida La Bella Principessa är äkta eller inte påverkat?
– Nej, inte det minsta. Nyfikenheten här har varit stor. Men debatten fortgår. Vetenskapen är indelad i två läger. Så är det alltid när det handlar om pengar, säger Mats Rönngard.

På ena sidan finns Oxfordprofessorn Martin Kemp och några andra experter som vidimerat bildens äkthet, på den andra, menar Rönngard, finns en falang med auktionshuset Christies i spetsen. Tavlan som har värderats till en dryg miljard kronor såldes så sent som 2007 av Christies för 130 000 kronor – inte som en da Vinci förstås, utan som ett ”1800-tals verk, förmodligen tyskt”, vilket fått den tidigare ägaren att utkräva ett rejält skadestånd av Christies.
– Men det är ingen debatt vi lägger oss i. Vi har bara visat upp den som vad en rad experter fastslagit att den är.
Och det kommer man att fortsätta med. Enligt Peter Öfverman pågår förhandlingar med så skilda ställen som Dubai, Kanada och Tjeckien – något som Mats Rönngard inte vill bekräfta.
– Men vi möter positiva reaktioner överallt och kommer definitivt att ta utställningen vidare, förhoppningsvis i vår.

Lars Nicklason
kulturen@gt.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag