Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här hänger vi gärna!

Lockar till häng. Göteborgarna har fått ett nytt häng på Trädgårdsgatan där interiören präglas av en orolig formrikedom som samverkar med personliga inredningsdetaljer och konst, skivor. Foto: Jan Wiriden

En fräck miljö blir allt viktigare för ­göteborgarnas val av uteställen.
I dag börjar GT-kulturen en ny serie om miljöerna där vi gärna hänger, äter, tar ett glas vin innan vi drar vidare ut i natten. Först ut Hotell Dorsia på Trädgårdsgatan.

Hotell Dorsia öppnade i somras och har helt förvandlat den tidigare grå Trädgårdsgatan intill Harry Hjörnes plats. Den röda fasaden är ett nytt blickfång och via stora glasade öppningar ser man in i foajén ända fram till kökets serveringsdel som är placerad på den före detta gården.

Ovanför entréns dubbla glasdörrar hänger ett gigantiskt fågelbo, smitt av mästersmeden Bert Johansson, som också smitt räcken, staket, smidda blommor och blad i interiören. Den röda fasaden avslutas med en vitmålad takfot med romerska bågar. Kring foajéns stora fönster finns ramar av guldmosaikplattor.

 

Huset som Dorsia huserar i är från 1853 och byggdes av stadsbyggmästare H J Strömberg, som bodde där knappt tio år. Efter ett antal ägarbyten blev det kontor och lager. På tredje våningen fanns även en skrädderiskola. Under årens lopp byggdes det mesta av den gamla inredningen bort. De gamla fönstren ersattes av nya och klumpiga och porten byggdes delvis igen.

Fasaden är ett blickfång på den tidigare grå Trädgårdsgatan. Foto: Foto: Jan Wiriden I början av 2000-talet tog Thomas Petersén över huset. Thomas är tredje generationen krögare i Göteborg. Farfar Sofus drev den klassiska restaurangen Lorensberg och pappa Bengt startade Sophus, en av Göteborgs tidiga finkrogar. Julien, Bel Parc och Petersens konditori är några av de verksamheter Thomas stått bakom. Sen ett par år tillbaka driver han även restaurang Ritz, i grannhuset vid Bastionsplatsen.

I Dorsias entréplan finns en restaurang, med bar och kafédel. En trappa ned finns vin­källaren. I de övre våningarna finns 37 hotellrum.

Ombyggnaden av hotellet har tagit fem år och Petersén har haft hjälp av arkitekten Johan Hamarin. Det flesta tekniska och estetiska problem har de löst på platsen. Resultatet är imponerande. Interiören präglas av en otrolig formrikedom, samverkande med personliga inredningsdetaljer och konst. Alltsammans med allra bästa kvalitet.

Bygg- och kvalitetsmässigt är hotell Dorsia så långt bort man kan komma gängse byggande av Skanska och andra storbyggbolag. Här finns specialfrästa golvlister, träpaneler och dörrar som målats med gamla måleritekniker, mosaikbelagda badrum, golv av kalksten och bambu. Klassiska material som samverkar med ny teknik i form av ledlampor och smart TV. Många av möblerna är tillverkade och egendesignade. Mycket i guld och rött, sammet och plysch.

 

Form- och materialrikedomen är en upptäcksfärd och riktigt roligt att ta del av. Detsamma gäller upplevelsen av att gå omkring i ett konstgalleri och se friluftsmåleri av svenska konstnärer i Frankrike från slutet av 1800-talet. Överallt finns i antikviteter i form av lampor och byster inköpta av Thomas Petersén under otaliga resor. Men även alster från farfars och pappas samlingar. Ibland inför verk som Spådamen från 1885 av Hugo Birger undrar jag om det är kopior som är upphängda och hur säkerheten för stöld ­fungerar i ett hotell som också är konstutställning.

Men Hotell Dorsia är inte helt unikt i sin stil och formprakt. Det finns likheter med den roliga inredningen på restaurangen Puta Madre på Magasingsgatan. Ett barockt överdåd i former. Det är en del i en reaktion på 1990-talets avskalade modernism i vitt och gråvitt.

Modern barock är något trendspanare sen knappt tio år pratat om. Eller baroque'n'rol som franska Marie Claire Maison skrev om redan 2006 och Sköna hem gjorde reportage om 2009. I Paris invigdes Hotell Barock 2009.

Det som gör Hotell Dorsia unikt är kvalitetstänkandet. Maten har fått högsta betyg i olika gourmetbedömningar och rummen får toppbetyg av nöjda hotellgäster. Och om det funnits en tio-i-topplista för hotellarkitektur i Göteborg skulle det direkt bli en ohotad första­plats.

 

Ola Nylander

kulturen@gt.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!