Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hans fixade Sponsringen

FAKTA

Namn: Hans Eliasson
Född: 1946 i Gamlestan
Bosatt: Gullringsbo i Lerum
Arbete: Koncernchef i Svenska Hus Företagen AB
Uppdrag: Bland annat ordförande i Bohusbanken, ledamot i Rådgivande kommittén vid Lunds universitet och stiftelsen Delabs
Utmärkelser: Åtta priser för god byggnadsvård

Uppe på Otterhällan, inklämt mellan tunga tegelhus, ligger ett modernt hus i glas. Enligt arkitekterna är det inspirerat av den kåkstad som en gång kröp utefter berget. Utan att ge avkall på sin särart smälter det förbluffande väl in i den omgivande miljön. Inte konstigt att det fått första pris ur Per & Alma Olssons fond för god byggnadsvård.
Här har Svenska Huskoncernen, som Hans Eliasson äger tillsammans med sina döttrar, sitt huvudkontor. Det märks att Hans tycker om konst. Skulpturer av Clas Hake och Pål Svensson möter besökaren i entrén och längre in skymtar man en av Kent Karlssons skira katedraler.

Min första fråga blir ganska självklart varför Svenska Hus lägger sådan vikt vid varsamma ombyggnader och god byggnadskonst?
- Från början var det slumpen men efterhand som jag fick mer kunskap ökade mitt intresse för att behålla de gamla miljöerna och karaktären i husen. Jag tycker gamla hus är vackrare än moderna, svarar Hans.
Han är emot den rådande kulturen i byggbranschen, att slänga ut allt gammalt och sedan sätta in nytt även om det inte kostar mer att bevara det gamla. Och trenden att anlita konsulter och entreprenadföretag i stället för att ha egen kunskap, menar han leder till att husen blir karaktärslösa. Foto: Gustafsson Leif
Hans vet vad han talar om. Han var ansvarig för ombyggnaden av Ahlströmska gården och Järnvägstjänstemännens Hus. Och genom köpet av kvarteret Larmtrumman, där bland annat Engelska Tapetmagasinet ligger, lyckades han i sista stund hindra en redan planerad rivning.

Hans Eliasson spelade en viktig roll vid tillkomsten av Göteborgsoperan. Efter decennier av beslutskramp hos stadens politiker kom han med det förlösande förslaget.
- Vi hörde att en av våra konkurrenter i Stockholm var på gång och hade ritningar och idéer om var ett operahus skulle kunna byggas, berättar Hans. Jag kände att det var helt fel. Självklart är det ett göteborgskt byggbolag som skall bygga en opera i Göteborg.
Sedan gick allt med raketfart. Företaget föreslog tomten vid Packhusplatsen och bad Lund & Valentin att ta fram ritningar. Kommunfullmäktige fattade beslut och 1991 invigdes operan.
Går du ofta på Operan?
- Jag går då och då till Operan eller Konserthuset, men oftast lyssnar jag hemma och helst på Mozart och Puccini. Modern konstmusik tycker jag är svår och 12-tons musik gillar jag inte alls.

Familjen Eliasson har bildat en stiftelse och genom den delar man årligen ut några hundratusen kronor till stipendier och i bidrag till hembygdsföreningar. Inom forskningsområdet har Hans initierat och driver ett tiotal projekt med tjugo forskare involverade avseende hållbart byggande. Bland annat stödjer Svenska Hus en professur benämnd Sustainable Buildnings med inriktning på hållbar utveckling inom fastighetsbranschen. Och det är med påtaglig stolthet som Hans berättar att han blivit utnämnd till hedersdoktor vid Lunds tekniska högskola.
Den gåva som göteborgarna uppskattar mest är nog ändå dammen i Bältesspännarparken och jag ber Hans berätta hur han fick idén.
- Under en tid reste jag ofta till mitt Stockholmskontor som låg vid Kungsträdgården. Där fanns en isbana och jag tänkte att en sådan skulle vi ha i Göteborg också. Jag tog kontakt med några politiker och berättade att jag skulle vilja bygga en isbana på Kungstorget och donera den till staden. Förslaget föll i god jord, men platsen blev Bältesspännarparken.
- En dag läser jag i GP att man utlyst en namntävling och det utan att ha pratat med mig. Bland förslagen fanns ”Fådda Dammar” och ”Sponsringen”, som blev det vinnande förslaget. Efter det var det ju ingen idé att försöka komma med något annat namn, berättar Hans och ser riktigt purken ut.

Till sist ber jag Hans berätta lite om sin bakgrund och hur den format honom till den han är.
- Jag kommer från ett ganska typiskt medelklasshem. Det var definitivt inte kulturellt. Min pappa hade till och med en skeptisk inställning, inte minst gentemot konstnärer. Trots det började jag tidigt att intressera mig för och samla på konst. Som så många andra svenskar tycker jag om Wilhelmsson, Lundquist och Billgren men också amerikansk popkonst.
När jag reser mig för att gå ser jag att det står något skrivet på glasväggen i rummet. Det visar sig vara citat med anknytning till hus och byggnader ur Vilhelm Mobergs böcker.
Typiskt för Hans att komma på något sådant, säger jag tyst för mig själv.

Margita Björklund
kulturen@gt.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!