Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En teaterupplevelse värd att underkasta sig

Fredrik Evers är träffsäker, stark och rolig. Foto: Ola Kjelbye
Tobias Hagström-Ståhls scenrum. Foto: / Ola Kjelbye Fotografi AB

Fredrik Evers övertygar som vit, ensam och lite komisk porrsurfande man.

Isa Andersson ser Michel Houllebecqs "Underkastelse" på Göteborgs stadsteater.

RECENSION | TEATER. Det ska sägas direkt, Tobias Hagström-Ståhls scenrum är ett litet genidrag. Två grå, diagonala väggar bildar ett slags sluttande plan. De kan peka nedåt mot undergång eller uppåt mot framgång och välmåga. Och visst bär ”Underkastelse” på just denna ambivalens till föreställningens sista dallrande minut. Här skildras visserligen Västerlandets undergång, men också nyfascismens, islamismens och framförallt patriarkatets seger. Det politiska systemets kollaps och ersättande av ett annat sker nästan helt utan motstånd, så länge individens privata njutning hålls intakt.

A handmaid's tale

Det är omöjligt att inte se parallellerna till Margaret Atwoods "A handmaids tale", om ett plötsligt och totalitärt, kristet maktövertagande i USA. Michel Houllebecqs roman "Underkastelse", som ligger till grund för föreställningen, handlar om ett muslimskt maktskifte i ett framtida Frankrike. Men historien är i total avsaknad av motståndsstrategier. Den är hopplös och gravt perverterad, med en vit porrsurfande man i epicentrum, som sig bör i Houllebecqs universum.

Den franske författaren Michel Houellebecq. Foto: THIBAULT CAMUS / AP

Ensam framför youporn

Fredrik Evers spelar François, en medelålders, uttråkad, ensam, likgiltig litteraturprofessor som onanerar framför youporn, dejtar förstaårsstudentskor och är helt upptagen av sina sexuella begär. Han är egentligen betydligt mer underkastad dessa, än något samhällsskick, och välkomnar därför ett politiskt system som inte förfördelar honom.

Ur "Jihadisten" på Göteborgs stadsteater. Foto: OLA KJELBYE / PRESSBILD / OLA KJELBYE FOTOGRAFI AB

Föreställningen har i veckan producerat ängsliga förhandsreportage kring hur den kan förstås – kanske inte så konstigt med tanke på fjolårets stora debatt kring Göteborgs stadsteaters föreställning ”Jihadisten”, som anklagades för att förmänskliga islamsk terrorism och som lade ribban för ett nervöst debattklimat. 

Houllebecqs roman har både anklagats för att vara islamofobisk och rasistisk. "Underkastelse" kom av en slump ut exakt samma dag som terrorattentatet mot Charlie Hebdo 2015, varför den uppmärksammades stort och är svår att läsa utanför den kontexten. Jag ser den också som en dystopisk profetia om Västerlandets obönhörliga kollaps och en kritik av senkapitalismens alienerade och lättlurade individer. Här framträder en hopplöst gubbsjuk och illaluktande mänsklighet som jagar direkt behovstillfredsställelse.

Humoristisk monolog

I Emil Graffmans stilrena regi och Lucas Svenssons dramatisering har romanen blivit en stark och rentav humoristisk monolog. Det förhöjer obehaget att publiken skrattar åt de misogyna tankegångarna, men det är också mycket tack vare Fredrik Evers fantastiska träffsäkerhet. Med hjälp av snabba vändningar och enkla medel, som en darrande högerhand, ges varje situation komplexitet och nerv.

Evers är helt underkastad sin roll – en underkastelse som är värd att älska.

 

LÄS MER – Nils Forsberg läser Michel Houellebecqs "Soumission" 

 

Teater

Underkastelse

Av Michel HOUELLEBECQ

Översättning KRISTOFFER LEANDOER

Dramatisering LUCAS SVENSSON, EMIL GRAFFMAN

Regi EMIL GRAFFMAN

Göteborgs stadsteater

Speltid 1.5 t.

 

Isa Andersson är kritiker på Expressens kultursida. Läs fler texter av henne HÄR.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!