Fredrik Evers är träffsäker, stark och rolig. Foto: Ola KjelbyeFredrik Evers är träffsäker, stark och rolig. Foto: Ola Kjelbye
Fredrik Evers är träffsäker, stark och rolig. Foto: Ola Kjelbye
Tobias Hagström-Ståhls scenrum. Foto: / Ola Kjelbye Fotografi ABTobias Hagström-Ståhls scenrum. Foto: / Ola Kjelbye Fotografi AB
Tobias Hagström-Ståhls scenrum. Foto: / Ola Kjelbye Fotografi AB

En teaterupplevelse värd att underkasta sig

Publicerad

Fredrik Evers övertygar som vit, ensam och lite komisk porrsurfande man.

Isa Andersson ser Michel Houllebecqs "Underkastelse" på Göteborgs stadsteater.

RECENSION | TEATER. Det ska sägas direkt, Tobias Hagström-Ståhls scenrum är ett litet genidrag. Två grå, diagonala väggar bildar ett slags sluttande plan. De kan peka nedåt mot undergång eller uppåt mot framgång och välmåga. Och visst bär ”Underkastelse” på just denna ambivalens till föreställningens sista dallrande minut. Här skildras visserligen Västerlandets undergång, men också nyfascismens, islamismens och framförallt patriarkatets seger. Det politiska systemets kollaps och ersättande av ett annat sker nästan helt utan motstånd, så länge individens privata njutning hålls intakt.

A handmaid's tale

Det är omöjligt att inte se parallellerna till Margaret Atwoods "A handmaids tale", om ett plötsligt och totalitärt, kristet maktövertagande i USA. Michel Houllebecqs roman "Underkastelse", som ligger till grund för föreställningen, handlar om ett muslimskt maktskifte i ett framtida Frankrike. Men historien är i total avsaknad av motståndsstrategier. Den är hopplös och gravt perverterad, med en vit porrsurfande man i epicentrum, som sig bör i Houllebecqs universum.

Den franske författaren Michel Houellebecq.Foto: THIBAULT CAMUS / AP

Ensam framför youporn

Fredrik Evers spelar François, en medelålders, uttråkad, ensam, likgiltig litteraturprofessor som onanerar framför youporn, dejtar förstaårsstudentskor och är helt upptagen av sina sexuella begär. Han är egentligen betydligt mer underkastad dessa, än något samhällsskick, och välkomnar därför ett politiskt system som inte förfördelar honom.

Ur "Jihadisten" på Göteborgs stadsteater.Foto: OLA KJELBYE / PRESSBILD / OLA KJELBYE FOTOGRAFI AB

Föreställningen har i veckan producerat ängsliga förhandsreportage kring hur den kan förstås – kanske inte så konstigt med tanke på fjolårets stora debatt kring Göteborgs stadsteaters föreställning ”Jihadisten”, som anklagades för att förmänskliga islamsk terrorism och som lade ribban för ett nervöst debattklimat. 

Houllebecqs roman har både anklagats för att vara islamofobisk och rasistisk. "Underkastelse" kom av en slump ut exakt samma dag som terrorattentatet mot Charlie Hebdo 2015, varför den uppmärksammades stort och är svår att läsa utanför den kontexten. Jag ser den också som en dystopisk profetia om Västerlandets obönhörliga kollaps och en kritik av senkapitalismens alienerade och lättlurade individer. Här framträder en hopplöst gubbsjuk och illaluktande mänsklighet som jagar direkt behovstillfredsställelse.

Humoristisk monolog

I Emil Graffmans stilrena regi och Lucas Svenssons dramatisering har romanen blivit en stark och rentav humoristisk monolog. Det förhöjer obehaget att publiken skrattar åt de misogyna tankegångarna, men det är också mycket tack vare Fredrik Evers fantastiska träffsäkerhet. Med hjälp av snabba vändningar och enkla medel, som en darrande högerhand, ges varje situation komplexitet och nerv.

Evers är helt underkastad sin roll – en underkastelse som är värd att älska.

 

LÄS MER – Nils Forsberg läser Michel Houellebecqs "Soumission" 

 

Teater

Underkastelse

Av Michel HOUELLEBECQ

Översättning KRISTOFFER LEANDOER

Dramatisering LUCAS SVENSSON, EMIL GRAFFMAN

Regi EMIL GRAFFMAN

Göteborgs stadsteater

Speltid 1.5 t.

 

Isa Andersson är kritiker på Expressens kultursida. Läs fler texter av henne HÄR.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag