En ringare i tiden

Rappt och roligt. Jenny Lampa som Esmeralda med sin finfina, fyrbenta handdocka. GT:s recensent gillar Teater Sesams rappa, roliga och allvarliga version av "Ringaren i Notre Dame".
Foto: Teater Sesam

Att besöka Teater Sesam är att kliva in i en annan värld.

Nasrin Barati och Teater Sesam vet hur man tar en klassiker och trollar fram dockteater med relevans för barn, här och nu. I fredags gick ridån upp för "Ringaren i Notre Dame", och ingen i den fullvuxna publiken blev besviken. Frånsett ett lite osäkert, interaktivt slut fungerar uppsättningen till fullo. Noggrant tillverkade masker, smarta dockor och rejäla kulisser bäddar än en gång för en spännande och tydlig berättelse.

Själva scenrummet är inkluderande. Stelt att sitta på golvet om man är över tolv, men ett öppet perspektiv blir till, när skådespelarna slipper spela åt ett och samma håll. Tornet är snyggt konstruerat, och kommer till sin rätt när Quasimodo kättrar omkring och ringer i de stora klockorna.

Vissa scener illustreras med ett skuggspel som andas medeltid. Mycket stämningsfullt, och ett klokt sätt att avdramatisera otäcka scener utan att censurera dem.

Esmeralda

De medverkande växlar smidigt mellan tiotalet karaktärer, med snabba kostymbyten och utmejslat kroppsspråk. Dialogen flyter på, rapp, rolig och allvarstyngd.

Egentligen är det inledande snacket om att alla någon gång blivit retade överflödigt. Pjäsen talar för sig själv, när Quasimodos empati parerar ondskan som hotar Esmeralda. Barnen kommer att förstå essensen - att alla är människor. Ingen är sitt yttre. Att Esmeralda kunde varit en av kvinnorna som sitter med sina muggar utanför mataffären, i samtidens marginal. Eller farbrorn som spelar flöjt varje morgon i centrala Göteborg.

För mobben som jagar efter flickan med geten på scen är lika besatt som mordbrännarkampanjerna på Flashback. Om dem vet skolbarnen som besöker Teater Sesam förhoppningsvis inget. Men de känner garanterat allvaret och allmängiltigheten i Ringaren.

Ingen tvekan om att Nasrin och hennes team arbetar tillsammans, och att de unga skådisarna känner sig delaktiga. "Ringaren i Notre Dame" är deras gemensamma debattinlägg i den europeiska samtidsdebatten.