Shilpa Guptas installation (här 2015) "WheredoIendandyoubegin" har gett namn till hela biennalen. Foto: FAURSCHOU FOUNDATION / GÖTEBORGSBIENNALENShilpa Guptas installation (här 2015) "WheredoIendandyoubegin" har gett namn till hela biennalen. Foto: FAURSCHOU FOUNDATION / GÖTEBORGSBIENNALEN
Shilpa Guptas installation (här 2015) "WheredoIendandyoubegin" har gett namn till hela biennalen. Foto: FAURSCHOU FOUNDATION / GÖTEBORGSBIENNALEN
Sille Storihles "The Stonewall nation". Foto: SILLE STORIHLE / GÖTEBORGSBIENNALENSille Storihles "The Stonewall nation". Foto: SILLE STORIHLE / GÖTEBORGSBIENNALEN
Sille Storihles "The Stonewall nation". Foto: SILLE STORIHLE / GÖTEBORGSBIENNALEN

En överdos postkolonialism och identitetspolitik

Publicerad

Göteborgsbiennalen bjuder på postkolonialism och identitetspolitik. Johan Stenström ser bra konst men önskar större variation till nästa gång.

Temat för årets Göteborgsbiennal är det sekulära. Chefscuratorn, britten Nav Haq, har samlat närmare 50 konstnärer från världens alla hörn som ur olika perspektiv tar frågor som religion och tro vid hornen. 

Det sekulära skall inte blandas ihop med ateism utan avser endast hur staten och kyrkan separerats för att skydda mänskliga fri- och rättigheter. Det ger var och en i vårt moderna samhälle oavsett trosbekännelse likhet inför lagen. Detta är en princip som på senare tid står under hot i och med högervindar och attacker på det öppna samhället.

Centrum och periferi

Biennalen har lånat sin titel från Shilpa Guptas verk som är placerat mellan Centralstationen och stadens ytterområden. Bäst upplever man verket från spårvagnen där man således i rörelse läser ”wheredoIendandyoubegin” ("var slutar jag och var börjar du"). 

Meningen fyller ut avståndet mellan stadens centrala ”vi” och förorternas ”de”. Just placeringen av texten i detta gränsland gör att verket hittar en naturlig förankring i staden.

 

LÄS MER – Peter Cornell: Göteborgsbiennalen 2013 förvandlar staden till en kampenhet

 

En annan konstnär som lyckats gestalta idéer om vi och dem och det öppna och stängda samhället är sydkoreanen Haegue Yang. I verket ”Swedish villa” använder hon sig av gula och blåa persienner och skapar på så vis en installation som handlar om att försöka se in och vilja tillhöra men också om att slå vakt om sitt eget och stänga ute. 

Välkomnar vi det mångreligiösa samhället, eller ser vi det som ett hot?

Vem blir upphetsad?

Från biennalledningens håll gör man även plats för ett antal text- och researchbaserade arbeten. Man måste fråga sig vilka utöver en handfull curatorer som faktiskt känner upphetsning inför den här typen av verk. I vanlig ordning har konstnärerna i de här fallen svårt att hitta en lyckad gestaltning av sina teoretiska undersökningar.

Ett undantag är holländaren Jonas Staal som i en diagramliknande installation visar på sambandet mellan byggandet av skyskrapor och ekonomiska kriser. Installationen ger exempel från mitten av 1800-talet fram till byggandet av Burj Khalifa i Dubai som skedde under den ekonomiska krisen 2007–2008. Staal visar elegant hur vårt ekonomiska system blivit en religion i sig men att det likt Babels torn faller när det når för högt.

 

LÄS MER – Nils Forsberg: Göteborgsbiennalen 2015 är den bästa hittills 

 

Den här upplagan av Göteborgsbiennalen skiljer sig inte nämnvärt från årets Documenta eller Venedigbiennal i så måtto att den socialkritiska trenden håller i sig. Besökaren har precis som där att se fram emot att få en hästkur i postkoloniala och identitetspolitiska studier.

Det är på sina håll riktigt intressant, men på andra tröttsamt förutsägbart.

 

 

KONST

Göteborgs internationella konstbiennal

WheredoIendandyoubegin – On secularity

Göteborg, till 19/11

 

Av Johan Stenström

Johan Stenström är konstskribent.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag