Revolt. Norenlinds modsporträtt är streetsmarta ögonblicksbilder av den första riktiga ungdomsrevolten. Foto: Nils-Johan Norenlind
Revolt. Norenlinds modsporträtt är streetsmarta ögonblicksbilder av den första riktiga ungdomsrevolten.  Foto: Nils-Johan Norenlind

Curatorn kan sin rockmusik

Publicerad

Borås konstmuseum firar 50-årsminnet av Beatles spelning i Borås.

Peter Wennö möter halvfalsk marknadsföring, estetisk schizofreni och sprängd tematik. Och förtjusas.

 

I WANT TO HOLD YOUR HAND - EN HYLLNING TILL POPMUSIKEN | Borås konstmuseum | Till och med 29 september

Ja, det är ju en legendarisk händelse. Beatles i Borås 1963. Med Sven-Ingvars. (Turnén gick till Karlstad också, konserten var i min skolaula och man hisnade lite när man satt där med ett centralprov i matte och tittade mot scenen.) Borås Konstmuseums chef Pontus Hammarén fick idén att fira popens 50-åriga historia och bad konstnären, curatorn och musikern Ola Åstrand att skruva ihop en utställning. Det gjorde han rätt i. Åstrand är kreativ, fri från finkulturell kissnödighet och kan sin rockmusik.

Men den som vallfärdar för att se på John, Paul, George och Ringo kommer att stå med lång näsa och hakan på gallerigolvet. "I Want To Hold Your Hand" är i princip allt utom Beatles. Basen är svensk musik, inbjudna konstnärer har fått lösa tyglar att vara kreativa uttolkare och utställda artefakter är oftare punk och progg än Tio-i-Topp.

Till och med Carl Bildt dyker upp i ett hörn mellan två skogsmotiv med dollartecken i ögonen - och det är väl i princip den sista människan på jorden man väntat sig i en hyllningsutställning till pop. Å andra sidan missar aldrig Ella Tillema att kicka samhället och makten i vare sig konst eller musik.


Ibland är den här typen av lösa tematiska boliner påfrestande eftersom det visade sig vara en snilleblixt som inte orkade fylla en utställning. Här är det överraskande vitalt i sin spretighet och sitt förakt för det förväntade. Samtidigt som det fläckvis finns en liten folkbildare i utställningskommissarie Åstrand.

Utställningsbroschyren genomtänkt, informativ och fylld av intressanta texter av skribenter som Thore Soneson, Clemens Altgård, Peter Kagerland och Kristina Adolfsson. Till verken som skapats för utställningen gillar jag framför allt Per Svenssons skulptur och ljudinstallation "Göteborg Sound" (Cortex, metall och gips möter havet), Christian Cavallins "Analogia 1975-2013" (vägg av staplade kassetter och blandband) samt Nina Bondesson "Vad säger klangen" (litografi uppblåst till sex kvadratmeter och utskriven på tyg).


Men man är ju inte mer än nörd. Många besökare kommer att hänga lite extra länge vid andra våningens punksinglar, Blå Tåget-nostalgi och Martin Kanns Bob Hund-illustrationer. För att inte tala om rummet där omslaget till "Känn ingen sorg för mig Göteborg" dukats upp med all ursprunglig scenografi för den som vill plåta sig som Håkan. Corny men kul.

Och jag knäfaller för Nils-Johan Norenlinds lika magiska som klassiska modsporträtt från det svängande 60-talet. Svartvita, streetsmarta ögonblicksbilder av den första riktiga ungdomsrevolten.

De är unga. Storögda. Långhåriga. Otyglade. Man undrar hur det gick. Stoffe är död, jag vet. Men alla de andra?

Peter Wennö

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag