Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Avslöjande porträtt

Här, ensam på scen på internationella bilmässan i New York, trivs Saabs styrelseordförande Victor Muller. Foto: Mike Segar
Ett avslöjande porträtt av en skicklig och karismatisk affärsman, men jobbig läsning för alla som bryr sig om Saab, skriver GT:s motorskribent Jan-Erik Berggren efter att ha läst nya biografin över Victor Muller.

FAKTA

BIOGRAFI
JENS B NORDSTRÖM | Cirkus Muller | Ekerlids för-lag | 320 s

Vi är många som följt Saab-affären de sen-aste åren och förundrats och inte så sällan förvånats över Victor Mullers agerande. Efter att ha läst TV4-journalisten Jens B Nordströms Cirkus Muller blir Mullers handlande mer begripligt.
Muller gör i Saab precis det han gjort så många gånger förut. Med stor entusiasm ger han sig på det omöjliga och med charm och fina ord får han med sig investerare och beslutsfattare. Muller lyckades som ingen annan få med sig Saab, General Motors, EIB och den svenska regeringen på en av svensk industris största affärer någonsin - försäljningen av Saab från GM till Spyker Cars.
Jens B Norström tecknar ett avslöjande porträtt av en skicklig affärsman som efter en snabb karriär inom den holländska affärsvärlden träffade på bilbyggaren Maarten de Bruijn. Tillsammans skapade de - och mer eller mindre rev ner - Spyker Cars.

Victor Muller har intervjuats i boken men Jens B Norström avslöjar att Muller försökte få boken omredigerad när han förstod vilken version av hans person som skulle dominera. Därför får vi bara lösryckta citat från Muller och få ärliga förklaringar till varför han valt att gå åt ett speciellt håll.
Till exempel lyckas inte Jens B Nordström få fram varför Victor Muller gav sig in i bilbranschen och varför han kastade sig huvudstupa och med öppen plånbok in i Spyker-projektet. Bilintresse är en sak men jag gissar att Muller haft mer tid och pengar över till snabba och snygga bilar om han inte behövt arbeta dygnet runt i en svårbemästrad och speciell värld som bilbranschen.

Kanske hittar vi förklaringen i Mullers teatraliska sida. Flera gånger i boken får vi prov på hur Muller älskar att trollbinda en publik och hur han verkligen njuter i framgångens rampljus (det omvända gäller när strålkastaren ligger på från fel håll).
I bilbranschen får Muller verkligen utlopp för all den energi han kan förmedla till en bred publik.

För de som vill lära av historien och förstå åt vilket håll Victor Muller tänker styra Saab är boken Cirkus Muller en jobbig läsning. Vi tvingas inse att det som hänt i Saab de senaste veckorna var oundvikligt. Att allt bara är ännu ett trick för att hitta nya pengar.
Den senaste i raden av Mullers ekonomiska välgörare är ryske Vladimir Antonov. Nordström avslöjar att Saab-köpet var Antonovs idé från början till slut och hur Antonov styr Saab i kulisserna.

Boken ställer också en politisk fråga. Hur kunde den svenska regeringen, med tanke på Victor Mullers tidigare affärer, tillåta att Muller köpte Saab, helt och hållet med lånade pengar? Regeringen är borgensman åt Mullers EIB-lån - vilket jag tror ingen som läst den här boken hade ställt upp på.
F1-chefen Bernie Eccle-stone kan alla trick i bransch-en och kanske borde Maud Olofsson sagt om Saab-affären som Bernie svarade när Muller ville tillbaka in i F1:
- Över min döda kropp.

Jan-Erik Berggren
jan-erik.berggren@gt.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!