Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Allt ljus på fula gubbar

Dejmis Rustom Bustos, Benjamin Moliner och Dasha Nikiforova. Foto: Jeanette Frank och Jonas Nyström, Each and Other
Dasha Nikiforova, Dejmis Rustom Bustos och Benjamin Moliner. Foto: Jeanette Frank och Jonas Nyström, Each and Other
Pelle Grytt, Dasha Nikiforova, Dejmis Rustom Bustos och Benjamin Moliner. Foto: Jeanette Frank och Jonas Nyström, Each and Other

En skönhetsoperation kan sätta fart på karriären.

Isa Andersson ser ytlighetens bråddjupa frågor i "Den fule" på Folkteatern i Göteborg.

RECENSION | TEATER. Nej, detta är ingen förlängning av #metoo och fula gubbar i allmänhet. I den hypade, tyska dramatikern Marius von Mayerburgs lätt absurda enaktare vilar strålkastarljuset obönhörligen på ytans lyten, framför sexistiska mansgrisplyten. I centrum står den fule uppfinnaren Lette (välspelad av Benjamin Moliner) som är så otrevlig att skåda att hans fru Fanny (Dasha Nikiforova) utvecklat en teknik för att klara av att se på honom – genom att intensivt stirra på en punkt i vänster öga. 

Skådespelaren Pelle Grytt

När Lettes chef (Pelle Grytt) inte låter honom presentera sin uppfinning för allmänheten på grund av sitt yttre beslutar han sig för en skönhetsoperation. Såväl de ekonomiska som sexuella affärerna börjar omedelbart blomstra. För att inte tala om Lettes plastikkirurgs, som börjar kränga hans ansikte till kreti och pleti, i den kapitalistiska logikens praktik. Men vad händer med skönheten och identiteten, då den plötsligt kan tillhöra vem som helst som är villig att betala? 

Regissören Nora Nilsson

Marius von Mayerburgs sötsura samtidscocktail består av lika delar narcissism, utseendehets och jagfixering och regissören Nora Nilsson använder distanseringsteknik för att föra fram sitt ärende. 

Till en början krossas medvetet varje chans till inlevelse av ett på tok för högt uppskruvat spel och gällt tonläge, som gör det fysiskt omöjligt att uppfatta texten. Varje replik uttalas liksom i falsett av en samling sårade divor. Men i takt med skådespelets förvandling och Lettes ansiktsomvandling förändras också spelet. Skådespelarna skiftar sömlöst mellan olika roller, och osäkrar min upplevelse av vad och vem jag ser och ger maskspelet en ytterligare dimension. Så även den lilla selfievänliga pappmasken publiken utrustas med, föreställande Lettes svettiga anlete. 

Vi ställs inför ytlighetens bråddjupa frågor: Var finns vår särart om alla vill se likadana ut? Och i förlängningen förstås: vem – och vad – är jag bakom ansiktsmasken? 

 

Teater

Den fule

Av Marius von Mayerburg

Översättning Magnus Lindman

Regi Nora Nilsson

Folkteatern, Göteborg

Speltid 1.5 t.

Isa Andersson är kritiker på Expressens kultursida.

 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!