Sofia Dahlström

Vi kommer få leva länge till i "Muteborg"

Publicerad

Hur står det egentligen till i skandalernas Göteborg? Svaret beror naturligtvis på vem som frågar. 

Om man ska tro antalet anmälningar till Göteborg Stads visselblåsarfunktion så kommer dock begreppet "Muteborg" leva kvar i många år framöver.

Trots en massiv insats för att motverka korruption och jäv blev 2017 ett dystert år.

Enligt SVT Väst kom det in 59 tips om oegentligheter under förra året. Det högsta antalet anmälningar sedan funktionen inrättades 2011.

Själva funktionen kom till efter att SVT:s "Uppdrag granskning" avslöjat en härva med saltade fakturor och bestickning kring en byggmästare och kommunala tjänstemän i Göteborg under 2010. Sedan dess har den ena skandalen efter den andra dragits fram av journalister, revisorer och efter tips till visselblåsarfunktionen

För hit ska göteborgarna tryggt kunna vända sig med tips om personer inom kommunen som på olika sätt missbrukar sin ledande ställning. Allvarliga tips slussas vidare för en extern utredning medan den berörda förvaltningen får utreda sig själv vid mindre allvarliga frågor. 

Att Göteborg nu slår rekord i antalet tips behöver naturligtvis inte betyda att Göteborg är mer korrupt än någonsin. Allt fler kanske får kännedom att funktionen finns och att en anmälan dit faktiskt kan ge resultat. Sedan kan ju uppmärksammade och stora "härvor" generera många anmälningar. Under 2017 är det framför allt två ärenden som sticker ut och i båda fallen har flera anmälningar kommit in.

Vår granskning av Angereds stadsförvaltning och misstänkt vänskapskorruption har inte bara genererat flera avslöjanden och artiklar utan även att människor utnyttjat sin möjlighet att anmäla till visselblåsarfunktionen.  

Ett visselblåsartips låg även bakom GT:s avslöjande att Angereds stadsdelsdirektör Rickard Ernebäck var med och tog in sin mångårige chefskollegas fru som konsult för att utbilda rektorer och chefer i den egna stadsdelen. Vi kunde bland annat visa att direktören antingen ljög eller drabbats av dåligt minne då han sade sig inte haft med tillsättningen att göra. Ernebäck granskades senare inom ramen för visselblåsarfunktionen. En utredning som landade i kritik mot den nytillsatte stadsdelsdirektören som tillträdde så sent som i juni i år.

Hans företrädare sparkades efter en lång serie missförhållanden, varav en del kunde avslöjas i GT:s granskning. 

LÄS MER: https://www.expressen.se/gt/angereds-stadsdelsdirektor-kritiseras-i-javsgranskning/

In-Anna Knutsdotter, från stadsledningskontoret, säger till SVT att jäv kopplat till rekrytering eller upphandling är bland de vanligaste tipsen.  

Men det ärende som fått mest uppmärksamhet är turerna kring förvaltningen Intraservice i Göteborg. En rad tips om oegentligheter har kommit in samtidigt som Stadsrevisionen har gjort utredningar och en hög tjänsteman fick sluta innan jul och i veckan kunde vi på GT avslöja att skandalförvaltningens högste direktör, Nisse Waldefeldt, fått sparken efter de kritiserade resorna till bland annat Barcelona och San Francisco.

Historien rullades upp efter ett anonymt tips om en hög tjänsteman på förvaltningen pekades ut som nära lierad med en stor leverantör till kommunen. Sedan följde ytterligare tips om en osund kultur inom förvaltningen. Stadsrevisionens granskning av 20 utlandsresor som förvaltningen gjort var stenhård i sin kritik.

LÄS MER: https://www.expressen.se/gt/direktoren-sitter-lost-efter-festresorna

Jag tror att vi i stället för att förfasas över rekordsiffran 2017 ska vara glada. Allt fler göteborgare har fått nog av en kompisanda som bara gynnar vissa.

Relaterade ämnen
Sofia Dahlström
Sofia Dahlström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER