Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Sofia Dahlström

Ungdomsförsäljningen är en tradition vi är stolta över

"Ungdomsförsäljningen är en tradition vi är stolta över", skriver GT:s chefredaktör Sofia Dahlström.

Tack vare ungdomar runtom i Västsverige kommer GT nära er läsare varje helg.

En värdefull tjänst för alla som inte kan ta sig till kiosken eller affären och superviktigt för oss på tidningen att nå ut till ännu fler med vår tidning.

Mobilen i all ära men många är ni läsare som på olika sätt hör av er till mig för att hylla er lokala ungdomsförsäljare som i ur och skur kommer hem med tidningen fram till dörren varje lördag och söndag.

Varje helg ger sig runt 1 000 ungdomar ut med en tidningsväska över axeln för att sälja GT, Kvällsposten och Expressen. I tider då allt fler skaffar sig nya vanor och där mobilen blir en allt vanligare nyhetskälla är ungdomsförsäljningen av kvällstidningen en lite alltjämt en extremt uppskattad tjänst.

Att sälja tidningen är för yngre tonåringar ett sätt att tjäna ihop sina första egna pengar i en tid då det blivit allt tuffare att hitta extraknäck. Det är tusentals ungdomar runtom i Västsverige som alltså fått sin första arbetslivserfarenhet som ungdomsförsäljare av GT genom åren. 

Ungdomsförsäljarna, eller kolportörerna som de kallades förr i tiden, har alltid varit extremt viktiga för GT och är en tradition vi är stolta över. Många är de västsvenskar som själva har sålt tidningen eller minns hur grannens barn knackade dörr i kvarteret hemma.

Innan jul var kulturminister Alice Bah på besök på GT:s redaktion för att diskutera hat och hot mot journalister men innan vi ens hann börja diskutera dessa frågor stannade hon till hos våra medarbetare som arbetsleder våra ungdomssäljare och ställde frågan: När började ni egentligen med ungdomsförsäljare?

Ingen av oss hade egentligen något bra svar eftersom ungdomsförsäljningen ju ”alltid” varit en del av GT men efter lite detektivarbete kan vi konstatera att kolportaget drog i gång 1932 men det ryktas faktiskt om att det finns bilder på ungdomar som sålde GT så tidigt som på 1910-talet.

 

LÄS MER: Jag vill inte att mina tonårssöner ska passera knarklangargängen

 

Det finns alltså en lång och fin tradition av att sälja GT i Västsverige och trots att vi nu är inne i den digitala eran har ungdomsförsäljningen en betydelsefull roll för oss på tidningen. 

Ungdomarna står för cirka 10 procent av vår totala tidningsförsäljning. Många är också de kunder som ser fram emot ett besök på helgen. Det vet jag eftersom jag ofta får brev och mejl från tidningsläsare som vill berömma ”sin” säljare. Säljare som både sprider glädje och verkligen levererar tidningen i ur och skur. 

Om ni känner någon som skulle vilja sälja tidningar hemma i ert bostadsområde är det bara att tipsa om sajten www.saljtidningar.se där man kan anmäla sig om man också vill bli ungdomsförsäljare eller vill få mer information kring hur det fungerar så hör vi av oss  till er.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!