Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Sofia Dahlström

Inget sms kan vara så viktigt att det är värt att riskera livet

"Inget sms kan vara så viktigt att det är värt att riskera både ditt och andras liv", skriver GT:s chefredaktör Sofia Dahlström i sin krönika. Foto: Colourbox

Två krockar på mindre än fem minuter.

Häromkvällen när jag skjutsade ett barn till träningen passerade jag två olycksplatser på bara några kilometer.

Varningsljusen blinkar, ingen verkar skadad och det ser ut som att det byts försäkringsuppgifter mellan ägarna – märkligt hinner jag tänka, eftersom det varken är halt eller mycket trafik.

Men orsaken är väl troligtvis en kombination av julstress och bristande koncentration.

"Driving home for christmas" med Chris Rea en av mina absoluta julfavoriter bland de rätt sönderspelade jullåtarna så här i slutet av december. Det är en låt fylld av både glädje och melankoli.

Dessutom är den ett utmärkt soundtrack för alla oss som denna helg ska ge oss ut på vägarna för att fira jul.

En helg då många är utmattade efter att ha stressat både på jobbet och hemma. Inte särskilt bra förutsättningar för att köra bil.

Med extra mycket trängsel på vägarna och ett väder som bjuder på både regn, is och snö är det en farlig tid att ge sig ut i trafiken. De goda råden är många: Se till att vara utvilad, håll avstånden och anpassa hastigheten efter trafik och väglag. Kolla alla däck och bilens lampor. Se till att ha med domkraft, filt, reflexväst, varningstriangel och en filt.

Viktigast av allt: Den som kör bör göra just det och inget annat. 

För mig har det alltid varit en gåta hur man kan fippla med telefonen och skicka sms samtidigt som man kör bil. Jag har aldrig haft den simultanförmågan och det har gjort att just den ovanan har jag inte lagt mig till med.

Här kommer en liten påminnelse tagen ur Trafikförordningen som började gälla från den 1 februari 2018:

”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."

Trots detta ser jag nästan varje dag människor, både privatbilister och yrkesförare, som sitter med mobilen i handen samtidigt som de kör. Man hade ju kunnat hoppas att den nya förordningen skulle bidra till att Trafikverkets nollvision i trafiken skulle komma närmare. 

Statistiken har under många år pekat åt rätt håll. Allt färre dör på våra vägar. Men just 2018 bryter tyvärr mot denna trend.

Antalet döda i trafiken är det högsta sedan 2009. De första 11 månaderna 2018 har 287 personer dött på våra vägar vilket är 23 procent fler än motsvarande period förra året.

Den stora ökningen gäller främst de som färdas i personbil och lastbil. Just jul- och nyårshelgerna är värst drabbade och enligt statistiken är det singel- och mötesolyckor som är vanligast.

Den nya lagen skulle bidra till att vi skulle fokusera mer på vägen. Tyvärr verkar den alltså inte haft särskilt stor effekt utan snarare tvärtom. Håll avstånden och sluta rattsurfa när du kör bil. Det räcker med den där sekunden av ouppmärksamhet för att du ska orsaka en allvarlig olycka.

Inget sms eller "snap" kan vara så viktigt att det är värt att riskera både ditt och andras liv.
Kör försiktigt så alla kommer fram till sina nära och kära utan missöden.

Vi på GT:s redaktion vill också passa på att önska alla ni fantastiska läsare en riktigt god jul.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!