Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Sofia Dahlström

Den kommunala nyhetssajten är inte journalistik – utan PR

Den nya lokala nyhetssajten skriver om det som händer i statsdelen Hjällbo i Göteborg. Foto: LENNART REHNMAN
Foto: LENNART REHNMAN / GT/EXPRESSEN

I en tid då Facebookgrupper och kommunikationsbyråer sprider diametralt olika världsbilder om de lokala samhällena blir den professionella journalistiken allt viktigare.

Jag läser en tråd på Facebook. Det är en tråd om ett misstänkt brott. Eller det vet jag egentligen inte. För ingen i tråden vet om ett brott begåtts – samtidigt sprids ryktet vidare. Trots det talas det om mörkning och snart sprids en bild på en misstänkt gärningsman i tråden innan en gruppadministratör tar bort hela tråden.

Jag bestämmer mig för att försöka faktiskt ta reda på vad som hänt för att kunna bidra med lite fakta. Dagen efter att ha talat med inblandade parter och fått en officiell bekräftelse om att det finns en brottsmisstanke kan redaktionen publicera en artikel.

En artikel baserad på fakta och inte rykten.

Den där typen av trådar är baksidan av ett fenomen som i grunden är bra. Många grupper på Facebook fyller en viktig funktion. Här kan man efterlysa stulna cyklar, diskutera ämnen som verkligen berör de som bor i området och utbyta erfarenheter. Men grupperna kan fara i väg.

 

LÄS MER: Sofia Dahlström: Stort intresse för valbevakningen

 

All heder åt de administratörer som kämpar med att moderera trådar likt den ovan för att förhindra hat och hot. Vita skåpbilar kan ju lika gärna tillhöra en hantverkare likväl som misstänkta inbrottstjuvar och att sprida bilder på personer och peka ut dom som misstänkta för allvarliga brott kan förstöra människors liv. Den här typen av trådar är alltså baksidan i grupper som kan vara väldigt bra.

Men risken är att den sammanlagda bilden blir rätt mörk. 

Även vi journalister på etablerade nyhetssajter med ansvariga utgivare sprider ofta en mörk världsbild. Det ligger i journalistikens natur att rapportera om missförhållanden och en nyhetshändelse brukar ofta definieras av att något negativt inträffat. Vi skriver ju aldrig om alla lyckade omkörningar på E6 utan rapporterar om olyckorna som innebär att vägen stängs av.

Därför kan jag förstå det kommunala bostadsbolaget Poseidons initiativ som de lanserade i veckan. Det har gett kommunikationsbyrån Welcom uppdraget att göra en lokal nyhetssajt i Hjällbo, Ihjällbo.se. Enligt Linda Thorsson, informationschef på Bostads AB Poseidon, ska sajten bidra med ”nyheter om och för Hjällbo”. 

Hon är intervjuad i den kommunala nättidningen Vårt Göteborg och berättar där: ”Som enda fastighetsägare i området har vi ett extra ansvar att stötta utvecklingen”.

Hon påpekar också att: ”Förorterna är inte så väl täckta i traditionella medier och vi tror att det är viktigt för självbilden och för övriga göteborgares bild av Hjällbo med en sådan här sajt.”

 

LÄS MER: Sofia Dahlström: "Vem ska styra i Göteborg?" 

 

Det är positivt att ett bostadsbolag vill satsa pengar på att stötta ett utsatt område. Men att satsa kommunala pengar på att låta en kommunikationsbyrå skriva texter på nätet är i bästa fall betald journalistik. I min värld kommunikation och PR. Just nu ligger det till exempel positiva nyheter om olika föreningar i området, artiklar om att valdeltagandet i området gått upp och att Hjällbo Torg fått en dricksvattenfontän på sajten. Alltså mer av en anslagstavla än en nyhetssajt.

Jag har svårt att tro att den kommunala nyhetssajten kommer ta upp de problem som också finns i Hjällbo och kommer även stadsdelens största fastighetsägare, Poseidon själv, att granskas?  

Det finns plats för både Facebookgrupper och kommunala PR-satsningar men det är tydligt att den professionella journalistiken med våra yrkesregler och granskande förhållningssätt kommer spela en viktig roll även framåt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!