Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Johanna Toftby

Toftby: "Vad är det med dålig service"

"Invänta hovmästaren för bordsplacering", så vi stannar snällt utanför restaurangen.

Kön blir längre och längre, trots den bitande kylan.

Vi står snällt kvar - men någon hovmästare ser vi inte.

En servitör går förbi men bär tallrikar, han har inte tid att stanna. Han säger varken hej eller ser oss. Där handlar det egentligen inte om att vi får vänta utan det handlar om att ingen bryr sig.

Vad är det med dålig service på restaurang?

I bland kan det vara så dåligt att jag skäms!

Vi är nere i Malmö och bestämmer oss för att på fredagskvällen gå ut att äta. Vi har ingen aning om vart vi ska gå så vi gör en chansning och går runt och kikar.

Till slut väljer vi ett ställe som verkar trevligt. Vi står länge och väntar utan någon som kommer fram även fast kön bara växer. Redan där har vi en ganska dålig upplevelse eftersom personalen bara går förbi. Det var faktiskt inte en dålig service - det var ingen service alls.

När jag gått runt och letat efter personal och fortfarande inte kommit i kontakt med någon väljer vi att gå därifrån.

Vi börjar bli hungriga och chansar på nytt ställe. Hittar en liten restaurang vid torget som ser mysig ut och innan jag ens öppnat dörren kommer dörrvakten ut för att säga hej och hälsa oss välkomna.

Han ler trevligt och frågar om vi vill äta. Det är mycket folk, men inom en minut har vi ändå ett trevligt bord som servitören snabbt dukar upp efter att det precis har blivit ledigt.

Redan från första början blev vi omhändertagna. Pang! En sekund.

Vaktens leende mot oss på ett äkta och trevligt sätt gjorde att vi valde just den restaurangen. Sedan var det toppenservice genom hela kvällen. Bra mat och en trevlig servitör.

Tänk vad viktigt det är med ett bra bemötande, eller ett första intryck. Jag och Janne var på en restaurang i Göteborg för ett tag sedan och det var så dåligt att personalen inte ens borde få arbeta kvar.

Musiken stängdes av, ingen gör någonting åt det. Det slamras och väsnas bakom baren.

Visst att man måste städa, men det lät värre än ett storhushåll i en skolmatsal.

Personalen kom fram totalt tre gånger från när vi kom dit. Efter vi fått maten var det ingen som kom fram och frågade om det smakade bra. Ingen frågade om vi ville ha något mer att dricka. Ingen frågade om vi ville beställa dessert eller något annat efter maten.

Eftersom de började ställa upp stolar på borden och städa frågade jag om de var på väg att stänga men nej, de hade öppet en timme till men ville förbereda.

För det första. Man tänder inte upp eller börjar städa när det sitter gäster kvar och restaurangen fortfarande är öppen.

För det andra. Man kan inte räkna med att få någon som helst merförsäljning om man inte frågar gästen om man vill ha något mer från menyn.

För det tredje. Räkna inte med att gästerna kommer tillbaka. Någonsin.

Jag vet att många skaffar barnvakt, kanske inte varit ute och ätit på länge eller vill gå ut för att fira något extra. Dålig service och dålig mat kan förstöra en hel kväll. Dessutom lär inte gästen komma tillbaka.

Det är nämligen oerhört svårt att ge kunden en andra chans.

Man måste hugga dem direkt.

Jag förstår inte hur en arbetsgivare, chef eller krögare kan tillåta någon anställd, lat och ouppmärksam personal ens få vara kvar.

Tack och lov har vi många andra fantastiska restauranger vi gärna besöker och kommer tillbaka till.

Men kul att chansa på något nytt.