Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Johanna Toftby

Toftby: "Illa när vi inte respekterar kunder"

Jag funderar på varför vi svenskar ibland är så ohjälpsamma och otacksamma.

Butikspersonal borde inte få ha arbetet kvar om de inte klarar av att bemöta kunder med respekt och behandla alla lika.

Jag tycker ofta jag ser situationer där personalen behandlar kunder olika. Jag skäms och ångrar min feghet. Vi borde vara bättre på att våga säga ifrån!

För ett tag sedan stod en invandrarkvinna före mig i kön i en butik och kunde inte svenska. Hon hade två barn med sig, varav ett i barnvagn. Det lite äldre barnet i åttaårsåldern hjälpte sin mamma att översätta när expediten skulle ta betalt. Eftersom det tog lite längre tid för dottern att förklara visade expediten sig mer och mer irriterad över situationen. Hon drog djupa suckar, hymlade med ögonen och svarade på ett förnedrande, otrevligt sätt vad allt kostade som de handlade.

Det tog en stund för den lilla dottern att förklara för mamman. Det lilla barnet skrek i vagnen och det gjorde expediten ännu mer irriterad.

 

Det är förstås inte enkelt med språket och jag tycker i stället det var fantastiskt att den lilla dottern hjälpte sin mamma. Jag kände hur min ilska växte inombords. Jag skämdes. Egentligen ville jag gå fram och fråga vad hon håller på med, men min feghet tog över. Jag tycker det är illa när vi inte respekterar kunder, för mamman gjorde inget fel, hon kunde bara inte språket. Kunden efter fick både ett leende och trevligt bemötande.

Jag tycker ofta jag ser situationer där personalen behandlar människor olika. Varför gör vi det? När mina tjejer var med en kompis och hennes mamma på ett fik fick barnen en skarp tillsägelse då de satt och läste en tidning en bit bort från där de hade sitt bord med fika.

Där kunde de minsann inte sitta och läsa gratistidning, men eftersom mamman hörde allting klev hon fram och talade om att de satt vid ett annat bord och hade köpt fika.

 

Är det lättare att vara nonchalant bara för det är barn, utan att de gör något dumt?

Om vi klär upp oss lite extra när vi är ute och handlar får vi mycket bättre service, medan en mindre uppklädd nonchaleras. Jag vet en mamma som var nyförlöst med bebis i vagnen och inte fick någon hjälp överhuvudtaget när hon gick in i en klädbutik. Var hon helt ointressant som kund? Medan hon vid nästa tillfälle hade klätt upp sig och då fick hon världens uppmärksamhet av samma expedit. Varför då?

Jag kan inte förstå varför en del ska vara otrevliga och snäsiga. Gå in bakom och skrik i stället för att vara otrevlig mot kunderna. För inte tala om de större butikskedjorna. Frågar man om något plagg får man knappt ett svar. Jag har varit med om så många gånger där jag sett personalen svarar kunder snäsigt, pekar vart kläderna finns för man hinner ju inte visa kunden. För inte tala om vissa som står i kassan. Det är som om hela livet rasat och att de är på världens sämsta arbetsplats och bara vill gå hem. Jag fattar det inte.

 

Dåliga dagar har vi alla ibland. Många är trevliga och duktiga men det finns expediter som borde skärpa till sig, bemöta med respekt så länge kunden inte gjort något fel. Jag tycker fortfarande situationen där dottern översatte åt sin mamma var illa och ångrar mig att jag inte klev fram och sa ifrån.