Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Johanna Toftby

Toftby: Får du ångest – sänk då dina krav

Hur många känner igen sig i att prestera bäst under press? Hur många skjuter upp saker men när det väl gäller smäller det till ordentligt och man har aldrig presterat bättre. Den stressen gör oss gott.

Men vad händer när den tar över? När vi stressar för att vi är stressade. När huvudvärken avlöser ångesten och du sover dåligt för du är stressad. När du nästan kollapsar av att det är för mycket.

Lyssna på kroppens varningssignaler. Det är kroppens sätt att tala om att den vill ha en förändring.

Vi mår bra av stress till en viss del för den positiva stressen gör att vi levererar och presterar. Vi känner oss tillfredsställda, får mycket gjort, kroppen mår bra av den stressen.

Jag får mer saker gjort när jag har så lite tid att jag är på väg att bli försenad. Riktigt stressad. Som när jag till exempel ska skriva min krönika. Den blir allra bäst när jag alltid har lite tidspress. Eller om jag ska leverera ett snabbt blogginlägg. Jag har 15 minuter på mig. Aldrig har jag varit så snabb och effektiv. För att nästa dag sitta med huvudet ner i datorn under en hel dag men ändå inte få fram en enda mening.

Hur vet vi när stressen blivit för mycket då?

Vad händer egentligen när stressen tar över? När den inte blir positiv? Du kanske får huvudvärk, ångest och sömnproblem. Du ökar i vikt utan att du äter dig överviktig. Kroppen lagrar massor av fett när du är stressad och du sover mindre. Du kanske inte tar dig för någonting, kanske har många bollar i luften och inte kan strukturera?


Vi kan ta det där med träning till exempel . Hur många har till exempel kommit på att beach 2015 närmar sig och börjar panikträna sju dagar i veckan och kör helt slut på kroppen. Du blir stressad för att du är stressad. Ångest för att du inte har tränat och du kör en snabbfix. Vilket oftast i stället slutar med sjukdomar och du kan inte träna alls. Ännu mer stress.

Träna på regelbundna tider i stället och bygg sakta men säkert bygga upp din kropp på ett mer harmoniskt sätt.

Det är bland det sämsta man kan göra, att köra slut på kroppen för att du är stressad. Hård träning är bra men inte till vilket högt pris som helst. Du måste variera. Lyssna på kroppen. Jag förespråkar all träning och brinner för att hjälpa andra att komma i form. Men det skär i hela mig när jag ser människor panikträna som galningar och sedan är de borta en månad för dom blir sjuka. Det ger de ännu mer ångest.

Skynda långsamt i stället. Ät mat. Det finns inga genvägar och lyssna på din kropp.


Jag tror vi alla kan känna igen oss på ett eller annat sätt. En kortare period av tuffare stress klarar vi av. Kroppen är fiffig som faktiskt kan hantera det alldeles utmärkt. Men när din kropp börjar sända ut signaler är det för att den vill tala om för dig att något inte är riktigt bra. Hallå! Stopp, gör en förändring! Kroppen är fantastisk på så sätt att den ger dig chansen till att göra någonting. I stället för att du ska ramla ihop knall fall. Träna för att du tycker det är roligt. För att du vill komma i form. Hitta något just du gillar.

Kolla över din kost, kanske du kan börja förändra något.

Vilka vänner umgås du med, plocka bort de som tar din energi. Finns inget så skönt som att plocka bort personer som stjäl kraft och energi.

Lyssna på din kropp. Får du ångest, sänk dina krav.

Beröm dig själv. Du är bra!

Kramas.

Skratta mycket. Ingenting kan vara så läkande och avkopplande som att skratta.

Vila hjärnan. Med just det du gillar.

Ta minst en timma enbart för dig själv varje dag. Det är din tid.