Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Jimmy Fredriksson

Fredriksson: S lägger sig platt för MP

Vad är det som händer med socialdemokrater som kryper i säng med miljöpartister?

Plötsligt får de akut minnesförlust, driver bypolitik och försöker vrida utvecklingen tillbaka.

Nu har Stockholms rödgröna styre bestämt att Bromma flygplats ska bort.

Detta inrikesflygets största hjärta håller i gång Sverige från Malmö i söder till Umeå i norr.

Miljöpartister och Vänsterpartister gillar inte flygplan och således inte flygplatser.

Socialdemokraterna inser hur viktigt det är med i flyg i ett så avlångt land som vårt. Före valet lovade de att inte röra Bromma.

Ändå lägger de sig platt.

Det värsta är att historien upprepar sig.

2002 när Socialdemokraterna bildade minoritetsregering fanns det drygt en miljard kronor avsatta till en ny tunnel under Göta älv.

I sänghalmen viskade Miljöpartiet att de inte tänkte släppa till om inte den nya tunneln stoppades.

Socialdemokraterna ville så gärna ha till det och offrade det västsvenska näringslivet, kollektivtrafiken och arbetspendlarna på regeringsmaktens altare.

Den efterlängtade och helt nödvändiga förbindelsen under älven stoppades.

De styrande i Västsverige tuggade fradga men beslutet stod fast. Konsekvenserna blev att trafiksituationen på båda sidorna älven blev kaosartad.

Köerna växte. Hela regionen drabbades när det mest självklara infrastrukturbygget i Västra Sverige lades i malpåse.

En av de ansvariga för beslutet att vrida klockan flera decennier tillbaka var göteborgaren och miljöpartisten Claes Roxbergh.

Han satt i riksdagen på den tiden och innehade den mäktiga posten som trafikutskottets ordförande.

Nu har han ångrat sig:

- Jag lyssnade på Miljöpartiet lokalt i Göteborg. Jag var inte lika negativ som de var, men jag prioriterade andra saker högre, exempelvis tågtrafiken. Nu hade jag röstat ja. Vi förstod inte då hur dåligt skick tunneln var i, sa han i en intervju i GT 9 juli 2009.

Nu är bygget av Marieholmstunneln i gång - tolv år försenat.

Återigen hotas svenska jobb av Socialdemokratins undfallenhet.

För en rad svenska kommuner och regioner är Bromma flygplats själva förutsättningen för det egna flygfältet. Några av dem är: Ängelholm, Helsingborg, Göteborg, Halmstad, Kalmar, Kristianstad, Malmö, Östersund, Åre, Ronneby, Sundsvall, Trollhättan, Visby och Växjö.

Vad säger de Socialdemokratiska politikerna där? Jo, de är bekymrade och förbannade.

- Vi kommer att stå upp för vår flygplats. Bromma är inte bara en angelägenhet för Stockholm, det är en riksangelägenhet, säger till exempel Trollhättans socialdemokratiska kommunalråd Paul Åkerlund till Ttela.

Det är bra att han säger i från.

Flera halländska toppolitiker har skrivit ett öppet brev till nya infrastrukturministern Anna Johansson där det bland annat står:

"Vi vill kraftigt markera att detta måste vara en fråga som är av en sådan dignitet att det inte bara kan hanteras i Stockholms stadshus."

Naturligtvis är verksamheten på Bromma en riksangelägenhet.

På samma sätt som fartygstrafiken i Göta älv.

Men även i Göteborg har Socialdemokraterna gått med på att lägga riksintressena åt sidan genom att ihop med MP och V att föreslå en alldeles för låg ny Hisingsbro.

Mot det protesterar inte bara sjöfarten utan också rödgröna partikamrater i kommunerna uppströms.

Fortsätt protestera.

Sverige behöver både Bromma och Göta älv.