Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Jimmy Fredriksson

Fredriksson: Cyklister ska inte stå över lagen

Det är hög tid att göra något åt alla självupptagna och hänsynslösa cyklister.

Mota bort dem från våra trottoarer.

Dra in körkortet för de värsta cykelsvinen.

Cyklismen har exploderat de senaste tio åren.

Från 2012 till 2013 ökade antalet cyklister bara i Göteborg med 22 procent.

Storstäderna står för den mesta ökningen men intresset för cykling som transportsätt och byggandet av cykelbanor finns över hela landet.

Det är en bra trend. Folk får vardagsmotion på väg till och från jobbet, luften blir renare och trafiken flyter bättre.

Jag pratade med en trafikexpert för något år sedan som sa att om tio procent av dem som tar bilen till jobbet i stället cyklar upphör bilköerna i Göteborg att existera.

Men det finns en mörk baksida som cykelentusiasterna helst inte vill prata om.

Alltför många cyklister kör för fort, hänsynslöst och lagvidrigt. Detta visar sig i statistiken.

Antalet skadade cyklister ökar stadigt. Sedan några år är det fler cyklister än bilister som får men för livet i olyckor. Av alla som skadades allvarligt i trafiken förra året stod cyklisterna för 45 procent enligt Transportstyrelsen.

 

Saken diskuterades nyligen på det årliga trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand och bland orsakerna nämndes dåliga cykelbanor med gropar, grus och is men också hur cyklisterna själva beter sig.

80 procent av alla cykelolyckor är singelolyckor.

Därför finns det all anledning att titta på hur cyklister kan skyddas bättre. Men fram för allt hur deras trafikbeteende kan övervakas och korrigeras.

I Göteborg finns två stycken cykelpoliser som gemenligen kallas för "Kling och Klang" av gatans parlament. Mer eller mindre osanna skrönor berättas om det två polisernas framfart. Samtliga går ut på att i förklenande ordalag ifrågasätta deras omdöme och uppdrag. Cykelpoliserna står till exempel ofta vid Ullevi och bötfäller cyklande som kör mot rött och bilister som kör utan bälte.

 

Bilisterna biter snällt ihop och betalar men cyklisterna anser att polisernas verksamhet är djupt kränkande. Speciellt välutbildade medelålders kvinnor som ertappas med att strunta i rött ljus kallar poliserna sådana saker man annars bara hittar i hatattacker i mörka vrår på internet.

Jag har själv hört det - om någon undrar. Detta är ett fenomen som jag inte förstår. Varför ska cyklister stå över lagen?

Personligen tycker jag det värsta är cyklister som kommer farandes på trottoarer och gångbanor.

För några veckor sedan fick jag hoppa undan för en mamma på cykel med två barn i en kärra för att inte bli överkörd.

Slutsatsen är enkel.

 

Cykelpoliserna måste bli fler. Många fler.

Två stycken i en stad av Göteborgs storlek räcker inte. Enligt stadens egen statistik cyklar varannan Göteborgare. Men även lagstiftningen måste hänga med i utvecklingen. Merparten av cyklisterna har körkort men beter sig bakom styret på ett sätt de aldrig skulle göra bakom ratten.

Inför ett pricksystem där ett antal lagöverträdelser på cykel leder till indraget körkort. Det borde gå att göra ganska enkelt. Till dess att cyklisterna lärt sig trafikvett måste vi gångtrafikanter själva ta tillbaka trottoarerna. Släpp inte fram pedalhuliganerna som struntar i de gående.

Lagen är glasklar - det är förbjudet att cykla på gångbanor och trottoarer. De händer att jag blir ilsket pinglad på eller utskälld när jag råkar gå i en cykelbana.

Men det kan de gott ha.

Jag struntar i om jag går i deras cykelbanor så länge som de kör på mina trottoarer.